Pedagogiske utfordringer i fjernutdanning av regnskapsførere som småbedriftsrådgivere
Type/nr
A10/05
Skrevet av
Bjørn-Emil Madsen og Paul N. Gooderham
Dette arbeidsnotatet er første ledd i utviklingsdelen av prosjektet Økt verdiskapning i SMB-sektoren: Styrking av påvirkningen fra autoriserte regnskapsførere. Målsettingen til utviklingsdelen er å bidra til at flere regnskapsførere/-byråer skal være i stand til og se seg tjent med å utvikle tjenester som kan karakteriseres som ”regnskapsbasert bedriftsrådgivning”. For å oppnå dette ta man sikte på å utvikle et etterutdanningstilbud rettet mot regnskapsførere som på sikt vil innpasse i et nytt bachelor-studium for regnskapsførere. Fordi målgruppen er fordelt over hele landet og er i jobb er det derfor en forutsetning at tilbudet er desentralisert slik at deltakelse blir minst mulig avhengig av geografisk plassering og/eller nærhet til større utdanningsinstitusjoner. Disse forholdene peker til sammen i retning av å utvikle et tilbud der man baserer seg på ”kombinert undervisning” – et opplegg der man kombinerer selvstudier med flere samlinger/seminarer. På slike samlinger vil man kunne styrke deltakernes læring og motivasjon ved å benytte prosessorienterte pedagogiske virkemidler som demonstrasjoner/bedriftsbesøk. Notatet munner ut i en organiserings-modell for hvordan dette etterutdanningstilbudet bør organiseres, og det presenteres en sjekkliste for hvilke pedagogiske virkemidler man ideelt sett bør benytte seg av.
Språk
Skrevet på norsk