Ledelse av agile team
Å jobbe agilt kan være et virkemiddel for å håndtere et usikkert og turbulent miljø, og agile arbeidsmetodikker vektlegger teamarbeid for å håndtere tvetydighet, kompleksitet og endring. Til tross for at agile arbeidsmetoder har fått økt oppmerksomhet og kan gi en rekke fordeler, kan det være utfordrende å implementere. Dessuten vil effekten av agile team være situasjonsavhengig og påvirkes av forhold som organisatorisk kontekst og ledelse. Det foreligger begrenset med litteratur omkring hvordan ledelse av agile team foregår i praksis, samt opplevde utfordringer knyttet til dette. Med hensikt om å utforske denne problematikken har vi gjennomført en kvalitativ casestudie av et norsk selskap bestående av tre agile utviklingsteam. Gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer av respondenter fra casebedriftens ledelse og agile team, har vi tilstrebet å oppnå økt innsikt omkring dette fenomenet.
I første del av studien undersøker vi hvordan ledelse av agile team foregår i casebedriften, med fokus på hvordan ledelsen tilrettelegger for agil samhandling. De agile teamene opplever selvstendighet gjennom utviklingsarbeidet. Ulike roller på teamene, tilgang på nødvendige ressurser og verktøy, klare produktansvarsområder, fysisk nærhet, samt frihet til å velge fremgangsmåter i arbeidet bidrar til effektivitet, motivasjon og opplevd tillit fra ledelsen. Definerte faggrupper på tvers av team bidrar videre til koordinering og til å løse ulike problemstillinger. Det fremheves også at tydelige strategiske retningslinjer fra ledelsen kan bidra til at teamene kan sette seg mer visuelle målsettinger. I dag opplever teamene at ineffektivitet tidvis kan inntreffe som følge av usikkerhet knyttet til rammene for teamenes autonomi. Det fremkommer at de agile teamene ønsker å bli mer involvert med kunder på et tidligere tidspunkt, for å oppleve økt grad av autonomi og eierskap til leveransene.
I andre del av denne studien ser vi på sentrale utfordringer i forbindelse med ledelse av agile team. Knapphet på tid og ressurser er en overordnet utfordring selskapet forholder seg til, som medfører flere utfordringer ledelsen må håndtere. Videre har vi sett på fire utfordringer som er særlig fremtredende i casebedriften. Casebedriften har opplevd en utfordring med å få samtlige funksjoner til å akseptere at selskapet skal jobbe agilt i utviklingsavdelingen, og hva dette innebærer for samarbeid. Videre er det utfordringer knyttet til delte meninger om hvorvidt ledergruppen bør delta operativt i teamene, som er tilfellet i casebedriften i dag, samt knyttet til å iverksette rolleavklaring i praksis. Avslutningsvis har vi sett at samarbeids-utfordringer på tvers, og at tidligere holdninger til å prøve og feile påvirker dagens bedriftskultur.