Små dytt for store valg: Rapport fra et forskningsprosjekt om nudging for økt rekruttering til lærerutdanningen

Type/nr A02/17
Skrevet av Kjetil Bjorvatn, Mathias Ekström og Armando J. G. Pires

Bakgrunnen for prosjektet er at en betydelig andel av de som har lærerutdanning som førstevalg og får et tilbud om studieplass, aldri møter til studiestart. Kunnskapsdepartementet ønsket sammen med fem utdanningsinstitusjoner (Høyskolen i Bergen; Universitetet i Bergen; Universitetet i Agder; Høyskolen i Stord/Haugesund; Nord universitet) å prøve ut ulike former for nudging i søknadsprosessen, hvor målet primært er å øke antall kvalifiserte søkere som møter opp til studiestart, men også å få flere til å fullføre lærerutdanningen.


Hovedresultatet er at nudgene ikke har hatt effekt. Spørreundersøkelser og intervjuer viser at søkerne er godt orienterte og treffer veloverveide valg, som vanskelig lar seg påvirke av en nudge.


 

Språk Skrevet på norsk