Konkurranseeffekt ved bruk av paritetsavtaler mellom plattformer. En empirisk undersøkelse av priser ved hotell og nettagenter
Formålet med denne utredningen har vært å studere avtalen om like priser i hotellmarkedet, hvilket innebærer at hotellkjeder ikke kan sette en lavere pris enn nettagenters pris for tilsvarende hotellrom. Dette omtales i litteraturen som paritetsavtaler mellom plattformer. I utredningen utforskes ulike teorier om paritetsavtaler mellom plattformer for å få en bedre forståelse for avtalens konkurranseeffekter og hvordan dette kan påvirke konsumentenes pris for et hotellrom.
Den empiriske analysen bygger på et datamateriale med priser som er innhentet fra et utvalg av hotellkjeders egne nettsider og nettagenter. Ved hjelp av regresjonsanalyser i Stata er det foretatt tester for ulike hypoteser om plattformenes priser i hotellmarkedet. Jeg finner blant annet at det er tilfeller av en paritetsavtale mellom noen hotellkjeder og nettagenter. Paritetsavtalen kan da være en mekanisme som begrenser konkurransen i hotellmarkedet og kan resultere i høyere utsalgspriser enn tilfellet ville vært i fravær av denne form for avtale.