Verdsetting av langsiktige infrastrukturprosjekter
Oppdragsgiver for dette notatet har vært Nasjonal Transportplans (NTP) prosjektgruppe for samfunnsøkonomiske metoder. Notatet drøfter behandling av usikkerhet og tidsaspektet i samfunnsøkonomiske investeringsanalyser av prosjekter med langsiktige konsekvenser. Spesielt vil størrelsen på diskonteringsrenten ha stor betydning for lønnsomheten av langsiktige infrastrukturinvesteringer. Notatet drøfter alternative tilnærminger til diskonteringsrentespørsmålet, og viser at dersom investeringens alternativ-avkastning eller nytte er mer usikker jo lengre ute i tid de ligger, vil en kunne få en fallende kurve for diskonteringsrenten over tid. I forhold til dagens praksis med en tidsinvariant diskonteringsrente bestående av den sikre renten pluss et risikotillegg, vil de alternative tilnærmingene innebære at det blir lagt relativt større vekt på økonomiske konsekvenser som ligger langt ut i tid. For øvrig må det pekes på at for langsikte prosjekter også vil kunne være betydelig usikkerhet knyttet til fremtidig nytte og kostnader både for det aktuelle prosjektet og for nullalternativet. Hensikten med dette notatet har imidlertid vært å undersøke hvordan usikkerhet om fremtidig avkastning og alternativkostnader påvirker valg av diskonteringsrente.
Det vil trenges ytterligere utredninger om modellgrunnlag for bestemmelse av optimale diskonteringsrenter for langsiktige prosjekter for å kunne gi en endelig anbefaling om valg av teorimodell. Det kan i den sammenheng vises til at Regjeringen har satt ned et ekspertutvalg som har som del av sitt mandat å vurdere det teoretiske rammeverket for fastsettelse av samfunnsøkonomisk optimal diskonteringsrente.