Kartlegging av kunders bestillingsrutiner ved bruk av taxi i Bergen
Formålet med denne undersøkelsen er å studere bruk av taxi i Bergen og kartlegge kunders bestillingsrutiner gjennom intervjuer av storkunder og privatkunder. Det ble intervjuet 25 storkunder (blant annet hoteller, restauranter, bedrifter og organisasjoner) og 84 privatkunder. Intervjuene av storkundene ble utført på telefon. Privatpersonene ble intervjuet på ulike steder i Bergen, blant annet på flyplassen, busstasjonen, jernbanestasjonen, Festplassen og Torgallmenningen.
Intervjuer ble utført i perioden november-desember 2010. I tillegg ble det gjennomført en online spørreundersøkelse blant medlemmer av NHH Alumni. Online-undersøkelsen ble besvart av 54 personer. Intervjuene fokuserte på følgende aspekter ved bestillingsrutiner: Taxiselskap som blir ringt ved bestillingen av taxi, kjennskap til taxiselskaper i Bergen, viktige faktorer ved valg at taxiselskap, ulike situasjoner når respondentene tar taxi samt hyppighet av taxibruk.
Undersøkelsen blant storkunder og privatkunder har ikke direkte påvist at størrelsen på taxiselskapet og antall drosjer i drift er en viktig faktor ved valg av taxi, men at det gir utslag i andre faktorer som er viktige for kunden, slik som hvor raskt og presis taxien kommer. Dette bør være av betydning når løyver skal tildeles taxiselskaper i samme geografiske område.