Lederlegitimitet - en eksplorativ studie
Type/nr
R15/05
Skrevet av
Kristijane Cook Bulukin
I avhandlingen drøftes lederlegitimitet. Forhold som kan bidra til lederlegitimitet er blant annet lederens personlige egenskaper, fagkompetanse, anvendelse av belønningssystemer og bruk av regler. I avhandlingen utforskes det om regler og lederens bruk av dem påvirker medarbeideres reaksjoner og dermed virker på lederens legitimitet. Fire substansielle regelområder studeres: medvirkningsregler, etiske regler, overordnede lover, regler og avtaler samt helse-, miljø- og sikkerhetsregler. Data er hentet gjennom en spørreundersøkelse til medarbeidere ved Rikshospitalet Universitetsklinikk og Haukeland Universitetssykehus. Hovedanalysen undersøker i hvilken grad medarbeiderreaksjoner skiller seg fra hverandre i lys av regler og lederens bruk av dem. Hovedfunnene er for det første at både eksistensen og bruk av regler ser ut til å være viktig for lederlegitimiteten. For det andre viser avhandlingen at regler skaper positiv oppslutning om lederens utøvelse av ledelse, spesielt dersom medarbeidere selv opplever å bidra til målene. Lederlegitimitet i lys av regler er altså et flerdimensjonalt fenomen. Det er generert hypoteser om funnene. (pdf-fil ca. 3.0Mb, 219 sider)
Språk
Skrevet på norsk