Analyse av konkurransen i det norske bladmarkedet
Type/nr
A52/05
Skrevet av
Jannicke Schancke Methlie
Formålet med oppgaven har vært å belyse to forhold i det norske bladmarkedet. For det første tar oppgaven for seg den kraftige økningen i antall titler på markedet og for det andre analyseres bladforlagenes valg av produktposisjonering. Det norske bladmarkedet er stort og uoversiktlig så første del av oppgaven gir en oversikt over de sentrale aktørene og utviklingen i markedet. De største aktørene dominerer bladmarkedene i alle de skandinaviske landene så denne delen peker på generelle trekk ved utviklingen av ukepressen i Skandinavia fra begynnelsen av 1990-tallet og fram til i dag.. Deretter analyseres den kraftige økningen i antall titler på det norske bladmarkedet. Hovedfokuset har vært på hvorvidt de etablerte forlagene økte lanseringstakten med den hensikt å stenge potensielle rivaler ute fra markedet. Det konkluderes med at det ikke ville vært en troverdig strategi fra de etablertes side og dermed en tom trussel. Økningen skyldes sannsynligvis ny teknologi og skift i etterspørselen. Den siste delen av oppgaven analyserer bladforlagenes valg av posisjonering, og belyser hvorfor forlagene har valgt å lansere blad som er tilnærmet like i profil. Det vises til flere tilfeller av parvis samlokalisering. For de store forlagene synes det som om etterspørseleffekten dominerer over den strategiske effekten (priseffekten), og at de derfor vil velge å posisjonere seg i midten av markedet med homogene produkter.
Språk
Skrevet på norsk