Norske foretaks leveranser til olje- og gassutvinning i Norge og utlandet 2003
Type/nr
A28/04
Skrevet av
Frode Kristiansen, Per Heum, Eirik Vatne og Wibecke Wiig
SNF har for fjerde gang gjennomført en spørreundersøkelse blant norske leverandører til petroleumsvirksomhet, der temaet er hvordan disse orienterer seg mot ulike markeder. Denne gangen gjelder kartleggingen virksomhet i 2003. De petrorettede selskapene hadde i 2003 i gjennomsnitt 39% av sin petrorettede omsetning til oppstrøms petroleumsvirksomhet i utlandet. Denne andelen har vært klart økende over tid, noe som underbygger at petrorettede selskap med industriell base i Norge i økende grad evner å fremstå som konkurransedyktige også utenfor norsk sokkel. Selv om det petrorettede næringslivet omfatter mange selskap, er det et fåtall som står for mesteparten av virksomheten. Over 90% av det registrerte salget i utlandet finner sted i 22 konsern og foretak. Den petroleumsregionen som avtar størstedelen av de norske petrorettede selskapenes salg i utlandet, er i 2003, som tidligere, UK/Nordsjøen (eksklusive Norge). Men regionen er nå bare marginalt større enn USA/Canada og Sørøst-Asia/Australia. Dessuten er salget til Vest-Afrika og Sør-Amerika også ganske betydelig. På mindre enn 10 år har foretak i det petrorettede næringslivet i Norge opparbeidet markedsposisjoner over så å si hele kloden. På bakgrunn av besvarelser fra nær alle de største aktørene, kan nivået på totalt petroleums-relatert utenlandssalg fastsettes med større sikkerhet enn i tidligere undersøkelser. Med basis i datamaterialet, har vi anslått totalt petroleumsrelatert utenlandssalg i 2003 til å være 34 milliarder NOK. Når det gjelder den konkrete innarbeidingen i utenlandske markeder, har de fleste foretakene tidligere fremhevet det å komme i inngrep med de rette på innkjøpssiden, samt å fortrenge etablerte kundeforhold, som problematisk. Også politiske hindringer har vært oppfattet som et problem av mange. I 2003 er det fortsatt forholdsvis mange som peker på disse forholdene som problematiske. Men i motsetning til tidligere, er det nå flest som fremhever at de har problemer med å konkurrere på pris. For mange synes også kostnadene i Norge å være en faktor som driver deres investeringer i utlandet.
Språk
Skrevet på norsk