Norske regnskapsbyråer: Rådgivning, kompetanse og verdiskaping
Type/nr
A77/03
Skrevet av
Odd Nordhaug, Erik Døving og Paul N. Gooderham
Små og mellomstore bedrifter setter ofte regnskapsarbeidet ut til en regnskapsfører. Samtidig har SMB-ene stort behov for kyndig rådgivning på en rekke områder ut over regnskapsbyråenes kjernetjeneste, men har sjelden administrativ kapasitet og råd til å kjøpe slike tjenester fra de store konsulentselskapene. Regnskapsbyråene er dermed i en gunstig posisjon til å kunne tilby one-stop-shopping av sentrale forretningsmessige tjenester til SMB-ene. Denne rapporten undersøker i hvilket omfang norske regnskapsbyråer i dag faktisk leverer rådgivningstjenester til SMB, hvilke typer rådgivningstjenester det dreier seg om og den økonomiske betydningen salg av rådgivningstjenester har for regnskapsbyråene. Dette følges opp av en analyse av trekk ved byråene som har innvirkning på de faktiske leveranser av slike tjenester, herunder hvilke kompetanseressurser som er av betydning for at de skal kunne tilby disse tjenestene. Rapporten undersøker også hva som kjennetegner de mest ambisiøse byråene på rådgivningsområdet.
Språk
Skrevet på norsk