Strukturelle endringer i reiselivsnæringen ved overgang til den elektroniske markedsplassen. Effekter på integrering, mediering og samhandling

Type/nr R04/02
Skrevet av Leif B. Methlie, Herbjørn Nysveen og Per E. Pedersen
Denne rapporten er en del av prosjektet ”Interaktive multimedier og reiseliv”. Rapporten presenterer resultater fra en undersøkelse relatert til forventninger om strukturelle endringer i reiselivsnæringen som følge av at næringen i økende grad beveger seg fra tradisjonell markedsplass til elektronisk markedsplass. Undersøkelsen er foretatt blant norske reiselivsbedrifter i ulike bransjer (overnatting, reisebyråer, turoperatører, restauranter, og andre). Resultatene viser forventninger om økt grad av samhandling blant etablerte aktører i reiselivsnæringen. Bedriftene i reiselivsnæringen rapporterer videre større tro på at det vil skje en reduksjon i antallet mellomledd heller enn at det vil skje en økning i antallet mellomledd ved overgang til elektronisk markedsplass. Dessuten viser resultatene at reiselivsbedriftene i en viss utstrekning benytter samhandling med andre bedrifter som strategi - primært for å få tilgang til større bredde i produkttilbudet og komplementære ressurser i produksjon av reiselivstjenester.
Språk Skrevet på norsk