Hvilke muligheter har regnskapsbyråer til å bli rådgivere i SMB-sektoren?

Type/nr A56/02
Skrevet av Anita E. Tobiassen og Paul N. Gooderham
Dette arbeidsnotatet er skrevet som et ledd i prosjektet ”Økt verdiskapning i SMB-sektoren: styrking av påvirkningen fra autoriserte regnskapsførere”. Rapporten presenterer resultater basert på to undersøkelser: en mindre spørreskjemaundersøkelse til NARFs (Norske Autoriserte Regnskapsføreres Forening) medlemmer, samt en intervjuundersøkelse i ni regnskapsbyråer. Konklusjoner vi kan trekke på bakgrunn av undersøkelsene, er at rådgivning per i dag er et betydelig satsningsområde for et mindretall av byråene i bransjen. En større andel har imidlertid en strategisk intensjon om rådgivning. Intensjon i seg selv er ikke nok, den må ha vart over tid, da det tar tid å utvikle rådgivningstjenester og bygge opp kompetanse innen rådgivning. Primærmarkedet for rådgivning er eksisterende regnskapskunder, men det er ingen automatikk i at disse vil kjøpe rådgivning. Regnskapsbyråene må derfor evne å selge inn rådgivning til kundene. Regnskapsbransjen har så langt i liten grad vært vant til å konkurrere, og mange byråer mangler kompetanse innen salg og markedsføring. Et betydelig omfang rådgivning tilsier også et økt behov for formalkompetanse i et byrå, samt et velutviklet nettverk med for eksempel revisorer, advokater og banker.
Språk Skrevet på norsk