Verdikjedeorganisering og kjedemakt i norsk dagligvarehandel

Type/nr R39/01
Skrevet av Håvard Ness og Sven A. Haugland
Dagligvarehandelen i Norge har i løpet av de siste ti til femten årene gjennomgått store endringer. Fra en situasjon med mange små og uavhengige aktører er dagens bilde kjennetegnet av kjeder og større systemer basert på vertikal integrasjon eller nære samarbeidsrelasjoner. Kjedene har overtatt roller og aktiviteter som tidligere ble utført av andre aktører. Denne rapporten retter oppmerksomhet mot de sentrale strukturelle endringene som har funnet sted, og sammenligner utviklingen i Norge med utviklingen i Storbritannia og Sveits. Sammenlignet med både Storbritannia og Sveits synes Norge å være i en særstilling når det gjelder dagligvarekjedenes dominerende stilling. I Norge kontrolleres butikknettet av fire store aktører. Både i Storbritannia og spesielt i Sveits er det langt flere aktører på detaljistleddet. Dagligvarehandelen i Norge er også kjennetegnet av manglende vertikal koordinering og samarbeidsorientering gjennom hele distribusjonskanalen. En konsekvens av dette er at det verdiskapingspotensialet som følger av mer samarbeidsorienterte strategier i liten grad er utnyttet.
Språk Skrevet på norsk