Skipsfartskrisen og utviklingen i norsk skipsfart
Type/nr
R45/01
Skrevet av
(Kun bokutgave for salg. Kan bestilles på tlf. 55 95 95 00)Stig Tenold
I de første tiårene etter andre verdenskrig befestet skipsfartssektoren sin stilling som Norges viktigste eksportnæring. Økningen i oljeprisen på begynnelsen av 1970-tallet markerte imidlertid et vannskille for skipsfartsnæringen. Fraktratene sank dramatisk, mens skipsopplagene økte kraftig. Norske rederier ble spesielt hardt rammet av den internasjonale skipsfartskrisen. I løpet av en periode på ti år ble den norske handelsflåten redusert med mer enn 80 prosent Antallet rederier med norskregistrerte skip sank med mer enn to tredjedeler fra 1970 til 1987. Etter introduksjonen av Norsk Internasjonalt Skipsregister fikk norsk skipsfart på nytt vind i seilene, og norske rederier gjenvant sin internasjonale posisjon. Selv om skipsfartskrisen hadde skapt store problemer, førte den til en kursendring som viste seg levedyktig på lengre sikt. Denne rapporten søker å gi svar på følgende spørsmål: ? Hva var årsakene til og effektene av skipsfartskrisen? ? Hvorfor ble norske rederier spesielt hardt rammet? ? Hvordan påvirket krisen norsk skipsfartsnæring og norsk skipsfartspolitikk?
Språk
Skrevet på norsk