Læringsmekanismer i team og team som læringsarena
Type/nr
R56/01
Skrevet av
Hans Jørgen Lund
Hensikten med rapporten er at den skal være et bidrag for teoriutvikling og gi økt innsikt om team som læringsarena. Rapporten identifiserer sentrale læringsmekanismer som er virksomme i team og hvordan effektive læringsmiljøer kan organiseres for å iverksette og utnytte slike mekanismer. Tilnærmingen som er benyttet har vært å velge ett sett av varierte case i form av seks faktiske og operative team i organisasjoner. Metoden som er valgt for å studere disse teamene er kvalitative metoder med vekt på dybde intervjuer i flere omganger av team medlemmer. Dataene fra disse intervjuene er analysert innenfor hvert enkelt case og på tvers av case og diskutert i relasjon til eksisterende litteratur som kan belyse relevante sider ved problemstillingen. Utfordringen har vært å forstå hvordan kontekst i form av dimensjoner og egenskaper ved team og omgivelsene skaper muligheter for læring, hvordan læringsatferd utspilles og i hvilken grad dette bidrar til økt kapasitet for effektive handlingsstrategier. Gjennom en vekselsvirkning mellom det empiriske materialet og en teoretisk referanseramme ble tre sentrale hovedkategorier utviklet for å diskutere læring i team; Integreringsmekanismer, interaksjons- og læringsatferd. Sentrale læringsmekanismer som ble identifisert er; læring gjennom spesialisering, læring gjennom arbeids- og kompetansedeling, læring gjennom felles problemløsning og utfordringer, læring gjennom evalueringsprosesser og tilbakemeldinger, og læring gjennom informasjons- og kompetanseoverføring med omgivelsene.
Språk
Skrevet på norsk