Kontrolltap i konsulent-klient relasjoner: Et forslag til en modell
Type/nr
R36/01
Skrevet av
Svein T. Johansen
Rapporten presenterer en teoretisk utledet modell for å forstå medarbeideres reaksjoner på ulike konsulentroller i en organisasjon. En sentral antakelse i rapporten er at medarbeideres reaksjoner kan forstås ut i fra medarbeideres forsøk på å håndtere et opplevd tap av kontroll. Vi viser videre hvordan ulike forklaringer knyttet til årsakene til et kontrolltap påvirker meningsinnholdet og derav reaksjoner på et opplevd kontrolltap. Videre viser vi hvordan medarbeideres oppfatning av relasjonen til konsulenten som gruppe til gruppe eller individ til individ påvirker hvordan medarbeidere forholder seg til konsulenter. Modellen har flere implikasjoner både for konsulenter og konsulentfirmaer og utformingen og gjennomføringen av konsulenttjenester som for brukere av konsulenttjenester. Konsulenter bruker i mange tilfeller store ressurser på å selge inn sin egen ekspertise. Modellen viser imidlertid hvordan et slikt innsalg også kan tenkes å ha negative konsekvenser for konsulentens interaksjon med medarbeidere i klientorganisasjonen.
Språk
Skrevet på norsk