Endrede forhold i norsk matvaredistribusjon og konsekvenser for strategisk orientering
Type/nr
A31/01
Skrevet av
Håvard Ness og Sven A. Haugland
Norsk dagligvarehandel har i løpet av det siste tiåret gjennomgått vesentlige og til dels fundamentale endringer. Dette notatet retter oppmerksomhet mot sentrale strukturelle endringer som har funnet sted de siste 15 årene. Gjennomgangen av de ulike strukturelle endringene viser at det ikke bare har skjedd vesentlige endringer på kjedesiden, men også hele veien bakover i kanalen. På både kjede- og produsentsiden er et sentralt trekk høy grad av horisontal og vertikal integrasjon. Imidlertid er det i vesentlig grad en manglende samarbeidsorientering gjennom hele distribusjonskanalen. En konsekvens av dette er at det verdiskapingspotensialet som følger av mer samarbeidsorienterte strategier ikke er utnyttet i vesentlig grad. Mens de strategiske orienteringene til nå i hovedsak har vært tradisjonelt konkurransebasert, har det i det siste skjedd en dreining mot økt vektlegging av felles interesser. Likevel har slik strategisk orientering begrenset utbredelse og potensialet er i begrenset grad utnyttet. En rekke av de strukturelle endringene som er beskrevet legger imidlertid nye føringer for partenes fremtidige orienteringer. I fremtiden vil vi trolig se økt vertikal koordinering og økt samarbeid gjennom hele distribusjonskanalen. Dette kan på lang sikt øke verdiskapningen for alle parter.
Språk
Skrevet på norsk