Norske shippingselskapers lokaliseringsbeslutninger i Sørøst-Asia
Type/nr
R65/00
Skrevet av
Kaj W. Halvorsen
Utredningen studerer lokaliseringsbeslutninger tatt av norske rederier i Sørøst Asia. Oppgaven tar teoretisk utgangspunkt i Dunnings eklektiske paradigme - også kalt Dunnings OLI teori. Det teoretiske fokuset blir lagt på lokaliseringsfordeler, og oppgaven forsøker å identifisere de viktigste faktorene for rederier når de skal velge geografisk plassering. Etter en kort presentasjon av det geografiske området, studeres to case: Torvald Klaveness Group og Barber International og de vurderinger som ble gjort da disse shippingselskapene flyttet kontoret sitt fra Hong Kong til andre steder i regionen. Dette gir gode muligheter til å studere lokaliseringsfaktorer isolert sett. Funnene viser at Dunnings eklektiske paradigme ikke anvendes direkte når selskapene vurderer sine etableringer. Dette betyr ikke at beslutningen ikke er vel overveid, bare at de er tuftet på andre ting enn teori - for eksempel sunn fornuft og god forretningssans.
Språk
Skrevet på norsk