Norske regnskapsbyråer: Verdiskapere i SMB-sektoren
Type/nr
R02/00
Skrevet av
Odd Nordhaug
Rapporten tar for seg hvilken rolle regnskapsbyråene spiller og kan spille i årene framover i forhold til næringsutvikling og verdiskaping innenfor SMB-sektoren. Det påvises at byråene besitter en rekke kjennetegn som gjør at de er meget sentrale verdiskapingsagenter i denne delen av norsk næringsliv. Denne verdiskapende rollen er sterkt undervurdert, idet vi her har med skjult eller lite synlig bedrifts- og næringsutvikling å gjøre. Rapporten synliggjør og klargjør den rollen regnskapsbyråene enten alt spiller eller kan spille framover, blant annet ved å sammenlikne deres funksjonsmåte og kompetanse med konsulentfirmaer innenfor forretningsmessige tjenesteyting og bedriftsutvikling. Byråene besitter både en fagkompetanse og ikke minst en relasjonskompetanse som er tilpasset småbedriftenes behov og arbeidsmåte. De har også en geografisk spredning som er så bred at de reelt sett er den kanskje viktigste kompetanseleverandøren i SMB-sektoren samlet. Dessuten utvikler stadig flere byråer rådgivningstjenester som går langt ut over selve regnskapsføringen. Et annet forhold som gjør at regnskapsbyråene kan fungere spesielt godt som lokale verdiskapingsagenter, er at de kan skape kontakt mellom små og mellomstore bedrifter som arbeider med de samme problemene. Flere byråler har hatt en slik funksjon og skapt læring i verdiskapende SMB-nettverk. I rapporten behandles også regnskapsbyråenes egen markedssituasjon, konkurranseforhold de står overfor, framtidig utvikling og kompetansetilgang. Vurderingen av disse forholdene er basert på data innsamlet gjennom intervjuer med ledere for norske regnskapsbyråer i ulike deler av landet.
Språk
Skrevet på norsk