Norske rederiers multinasjonale virksomhet - en casestudie av underleverandørers direkteinvesteringer

Type/nr R62/00
Skrevet av Erik Gulbrandsen
Hensikten med denne utredningen er å se på direkteinvesteringer foretatt av underleverandører i den norske maritime næring. Etter en gjennomgang av teori på området analyseres direkteinvesteringer foretatt av bedriftene HamworthyKSE, Kongsberg Maritime AS og Unitor ASA. Utredningen identifiserer både eierskaps-, lokaliserings- og internaliseringsfordeler ved de analyserte direkteinvesteringene. Og selv om direkteinvesteringene er ulike både i omfang og varighet, finner denne utredningen fellestrekk ved de tre selskapenes vurderinger både ex ante og ex post. Alle selskapene hadde eierskapsfordeler knyttet til posisjon og merkevarenavn i markedet som ble vurdert som hensiktsmessig å internalisere, selv om alle tre også har inngått strategiske allianser med lokale samarbeidspartnere. Når det gjelder valg av lokalisering, er det nærhet til kundene som peker seg klart som den største lokaliseringsfordelen. I tillegg blir også infrastruktur og tilgang på billigere arbeidskraft trukket frem. Denne utredningen forsøker å identifisere eventuelle hjemlandseffekter som følge av selskapenes direkteinvesteringer. Analysen antyder at slike investeringer medfører en reduksjon i selskapenes etterspørsel etter manuell arbeidskraft, og opprettholdelse eller økning i etterspørsel etter personer med høy teknologisk kompetanse.
Språk Skrevet på norsk