Norske rederiers multinasjonale virksomhet
Type/nr
A19/00
Skrevet av
Morten Andreas Hauge og Espen Stokke
Dette arbeidsnotatet inngår i prosjektet ” Norske rederiers multinasjonale virksomhet” som er finansiert av NFR. Hensikten med prosjektet er å studere konsekvenser og sammensetningen av rederinæringens multinasjonale virksomhet generelt, og utenlandske direkteinvesteringer spesielt. Hauge og Stokke har gjennomført casestudier av to tradisjonsrike norske rederier og en utstyrleverandør til den maritime næringen, og analyserer de strategiske vurderingene som disse selskapene foretok i forkant av at de etablerte seg i Singapore. Konsekvensene av utenlandsinvesteringene blir også analysert, og funnene knyttes opp mot eksisterende teori på området. Hauge og Stokke identifiserte både lokaliserings-, eierskaps- og internaliseringsfordeler. Motivene for å lokalisere seg i Singapore, i stedet for å eksportere fra Norge, var ikke ensartet. To av selskapene la avgjørende vekt på at Singapore gir god tilgang til et stort marked, mens det siste selskapet etablerte seg i Singapore for å få gunstigere og mer stabile rammebetingelse. Alle selskapene hadde eierskapsfordeler i form av bedriftsspesifikk kunnskap som de fant det hensiktsmessig å internalisere, selv om ett av selskapene vurderte så vel lisensiering av produksjonen til etablerte bedrifter i Singapore som joint venture. Ex post vurderingene er i hovedsak positive, og spesielt pekte et av selskapene på at de ved å være etablert i Singapore raskt oppfattet signalene om en finansiell krise i Asia i 1997. Hauge og Stokke er siviløkonomstudenter ved NHH.
Språk
Skrevet på norsk