Hvordan kan reiselivsbedrifter bygge merkerelasjoner via Internett? Teoretiske og metodiske tilnærminger

Type/nr R37/00
Skrevet av Herbjørn Nysveen, Per E. Pedersen og Helge Thorbjørnsen
Internett er en kanal som gir nye muligheter for markedskommunikasjon. Spesielt anses Internett å være godt egnet til å bygge merkerelasjoner. I denne rapporten drøftes tre ulike applikasjoner (statisk web, personalisering, kundefellesskap) som kan benyttes til å bygge merkerelasjoner via Internett. Rapporten gir dessuten en beskrivelse av teoretiske og metodiske perspektiver som vil bli benyttet til å studere problemstillingen. Vi gir en drøfting av interaktivitetsbegrepet og betydningen av dette i forhold til å bygge merkerelasjoner via Internett. Videre presenteres to teoretiske rammeverk som vil bli benyttet til å evaluere ulike aplikasjoner for relasjonsbygging via Internett. Rammeverkene betegnes Brand Relationship Quality - som fokuserer på hvordan ulike applikasjoner påvirker forskjellige dimensjoner ved merkerelasjoner - og Technology Acceptance Model (TAM) - som fokuserer på brukernes opplevelse av å benytte de ulike applikasjonene. Prosjektet som beskrives i rapporten vil bli gjennomført fra 18. september til 27. september 2000.
Språk Skrevet på norsk