Er eksklusive lesere mer verdt enn overlappende lesere? - Et casestudie basert på Bergensavisen og Bergens Tidende

Type/no A08/14
Author Karen Osmundsen og Martha Stokka

Avis er et eksempel på en tosidig medieplattform som må forholde seg til annonsører på en side og lesere på en annen side. Teori om tosidige medieplattformer hevder at eksklusive lesere er mer verdt for en avis enn overlappende lesere, da det gjør denne avisen mer attraktiv som annonseplattform, ettersom dette er eneste avis annonsørene kan nå disse leserne gjennom. En implisitt forutsetning for dette resonnementet er at det er redusert verdi for annonsøren å nå den s

amme leseren flere ganger, noe som innebærer at et førsteinntrykk er mer verdt for annonsørene enn et andreinntrykk, og at annonsørene dermed er villige til å betale mer for tilgangen til eksklusive lesere enn overlappende lesere. På den måten vil avisene kunne belaste en høyere pris av annonsørene for tilgangen til eksklusive lesere, og de eksklusive leserne vil dermed kunne generere høyere annonseinntekter for avisen enn de overlappende leserne, og på den måten være mer verdt for avisen. På bakgrunn av dette kan man anta at avisenes annonseinntekter øker når graden av eksklusive lesere øker. I denne oppgaven har forfatterne studert om dette stemmer i praksis, med Bergensavisen (BA) og Bergens Tidende (BT) som casegrunnlag.


Forfatterne finner en mulig sammenheng mellom avisenes eksklusive lesere og annonseinntekter, som kan indikere at eksklusive lesere er mer verdt enn overlappende lesere for Bergensavisen og Bergens Tidende. Det påpekes imidlertid at andre forhold og faktorer kan spille inn, og at det derfor ikke nødvendigvis er en sammenheng mellom de to variablene, men at de begge kan være påvirket av de samme utenforstående faktorene.


 

Language Written in norwegian