Realopsjoner – Verdsettelse av informasjons- og kommunikasjonsteknologi
Type/no
R14/05
Author
Morten Furholm Pettersen
Teknologi refererer seg til hvordan en organisasjon omdanner ressurser til ferdige produkter og tjenester. Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) er en fellesbetegnelse for datateknologiske og kommunikasjonsteknologiske komponenter som virker sammen i den hensikt å innhente, behandle, lagre og kommunisere informasjon (software og hardware). Siden 1960-tallet har teknologiegenskaper som pris, pålitelighet, kapasitet og fysisk størrelse i gjennomsnitt blitt forbedret med mellom 30 og 50 % hvert år (Christensen m.f, 1999: 27). Teknologi skaper produkter og tjenester, endrer konkurranseforhold og reduserer kostnader. Kundeverdier skapes ved økt informasjonsinnhold i produktene og informasjonsintensive tjenester. Utnyttelse av teknologi kan gi varige konkurransefortrinn og strategiske posisjoner. Usikkerhet i teknologiutviklingen og store svingninger i markeds- og konkurranseforholdene gjør muligheten til å kunne utsette slike investeringsbeslutninger spesielt verdifull.
Language
Written in norwegian