Økonomiske aspekter ved Internetts markedsstruktur
Type/no
A74/02
Author
Øystein Foros og Hans Jarle Kind
Formålet med denne artikkelen er å gi en enkel innføring i Internetts markedsstruktur og historiske utvikling fra en økonomisk synsvinkel. Ett av de sentrale temaene som diskuteres, er hvorvidt den økte heterogeniteten blant brukere og tjenester krever nye allokeringsmekanismer for effektiv utnyttelse av Internetts kapasitetsgrenser. Dernest ser vi på hvordan dominerende nettverksbedrifter kan ha incentiver til å stenge ute mindre rivaler som befinner seg på samme nivå i Internetts hierarki, og hvorvidt vertikal integrasjon kan medføre at oppstrømsbedrifter som kontrollerer essensielle innsatsfaktorer finner det optimalt å stenge ute rivaler i nedstrømsmarkedet. Avslutningsvis argumenterer vi for at fremveksten av Internett, og konvergens mellom media og tele, kan kreve endringer i reguleringen av telekommunikasjonssektoren.
Language
Written in norwegian