
  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Working Paper No 19/06 
 

Norwegian Radio Broadcasting: 
From Public Monopoly to Competitive Homogeneity? 

 
by 

Øystein Foros 
Hans Jarle Kind 

Helge Østbye 
 
 
 
 

SNF project no 1303 
 

“Konvergens mellom IT, medier og telekommunikasjon:  
Konkurranse- og mediepolitiske utfordringer” 

 
Funded by the Research Council of Norway 

 
 
 
 
 
 
 

CASE - Centre for Advanced Studies in Economics 
 
 

INSTITUTE FOR RESEARCH IN ECONOMICS AND BUSINESS ADMINISTRATION 
BERGEN, APRIL 2006 

ISSN 1503-2140 
 

 © Dette eksemplar er fremstilt etter avtale 
med KOPINOR, Stenergate 1, 0050 Oslo. 
Ytterligere eksemplarfremstilling uten avtale 
og i strid med åndsverkloven er straffbart 
og kan medføre erstatningsansvar. 



  

CASE – CENTRE FOR ADVANCED STUDIES IN ECONOMICS 
 

CASE – Centre for Advanced Studies in Economics – is a joint centre for The Norwegian School of 
Economics and Business Administration (NHH), The Institute for Research in Economics and 
Business Administration (SNF) and The University of Bergen (UiB). Research at CASE includes all 
types of issues based on economic theory and method, and researchers at the Centre have particular 
expertise within the areas of international trade, industrial economics, labour market economics, factor 
mobility, economic integration, industrial policy, international macro economics, tax policy, 
international transport and maritime research.  
 
International Trade and Tax Policy 
Research within this area focuses mainly on issues related to international trade and tax policy, and 
has generally been dominated by projects aiming to provide increased insight into global structural 
issues and the effect of regional economic integration. The staff have particular expertise within the 
fields of international real economics (trade, factor mobility, economic integration and industrial 
policy), international macro economics and international tax policy, but are also actively involved in 
projects relating to public economics and industrial policy. 
 
Industrial Economics 
Industrial economics is another central research area at the Centre, within which SNF has long-
standing traditions. A series of individual studies have been carried out through large framework 
programmes funded by the Research Council of Norway and major Norwegian companies. The focal 
point of these studies is strategic company behaviour in industries with few players, where 
competition effects are modelled and analysed. The studies have provided important structural and 
empirical insights into deregulation effects within industries such as airlines, telecommunications and 
energy and have provided significant input to Norwegian competition policies. The research group 
includes a number of researchers at both UiB and NHH and has an extensive international network. 
 
Labour Market Economics 
The labour market group focuses on mainly two research areas. One central topic is education and 
family economics. An important aspect is to analyse the production process for human capital; the 
importance of family, neighbourhood, preschools and schools for adult education and labour market 
experience. The other main topic is to analyse firm performance and firm restructuring. These analyses 
include firm performance, adjustment costs, costs of displacement including health costs, the effect of 
technological change and international trade, and analysis of organisational change. 
 
Human Resources 
CASE is a network-based organisation whose staff consists mainly of professors at Department of 
Economics at NHH and UiB as well as leading international economists who are affiliated to the 
centre through long-term relations. Members of the academic staff are among the leading in their 
fields both nationally and internationally and many have served on important public committees. 
During the last few years the centre has produced several PhDs and the current staff also includes PhD 
scholars. 
 
Networks 
CASE participates in a Scandinavian Network of Excellence on labour market economics and is 
involved in a major EU project on international trade. The Centre collaborates with central research 
and educational institutions all over Europe and has particularly close contact with London School of 
Economics, University of Glasgow, University of Munich, University of Uppsala, Aarhus Business 
School, Stockholm School of Economics, The Frisch Centre at University of Oslo and Statistics 
Norway. The staff members participate in international research networks, including CESifo, CEPR, 
CEP, IZA and IAME. 

 



 1

Norwegian Radio Broadcasting: 

From Public Monopoly to Competitive Homogeneity? 

 
By Øystein Foros, Hans Jarle Kind, Helge Østbye 

 

 

We settled in for the night my baby and me 

We switched 'round and 'round 'til half-past dawn 

There was fifty-seven channels and nothin' on 

   Bruce Springsteen, 57 channels (and nothing's on), 1992 

 

 

1. Introduction 
“57 channels (and nothing's on)” is Bruce Springsteen’s reflection on competition and 

diversity within media markets. Springsteen’s lyrical claim that competition does not create 

media pluralism is to a certain extent consistent with predictions from economic theory. 

However, it is at odds with the view often put forward by policy makers. Indeed, the wish to 

create pluralism has typically been the crown argument for allowing - and encouraging - the 

establishment of an increasingly large number of private and public radio and television 

channels (see e.g. St.meld nr. 88 1981-82; Ot.prp. nr. 55 1989-90). While the broadcasting 

market in most countries was heavily regulated in the aftermath of the Second World War, it 

has now been liberalized in most democracies. 

In the present article we use economic theory and a Norwegian case study to discuss 

whether competition in radio broadcasting creates diversity. We start out by giving a brief 

overview of the development of competition within the European broadcasting markets. 

However, our main focus will be the market for commercial radio in Norway, partly because 

this represents a very interesting case from a regulatory point of view. Twenty five years ago 

there existed only one Norwegian radio channel, which was run by the public sector, but a 

second public radio channel was in the planning process. When it opened in 1984, listeners 

were offered “more of the same in two channels”. Commercial radio channels were not 

allowed in Norway until 1988, and in 1993 the Norwegian parliament granted a license for the 

first nation-wide private radio channel. A second nation-wide private license was granted in 



 2

2003, seemingly without creating much more diversity. The entrant (Kanal 24) initially chose 

a program profile close to that of its rival, P4. Below, we argue that this lack of diversity was 

a consequence of both the regulatory policy and of market forces. In prolongation of this 

argument, we also provide a short discussion of whether horizontal mergers in media markets 

may increase rather than reduce diversity.  

 

2. From monopoly to competition 
For forty years following World War II, broadcasting in Western Europe was dominated by a 

system with national public service monopolies. Most of these were financed completely or 

partly by a licence fee, and owned by the state. The only exception was Luxembourg, who has 

never had public service broadcasting (Siune 1986). Great Britain was the first country to 

depart from the system with a public service monopoly when ITV was introduced in 1954-55. 

ITV is a nation-wide superstructure producing national television programmes based on 

contributions from privately owned, regional television companies. The ITV is financed by 

advertising, but strictly controlled by a regulatory body, the Independent Broadcasting 

Authority (Tunstall 1986).  

Italy gradually developed a commercial television sector from 1976, with legislation 

lagging behind the actual development (Mazzoleni 1976). Since 1980, almost all European 

countries have changed to a system where the old public service broadcasting companies have 

to compete with privately owned, nation-wide radio and television companies (McQuail 

1990). In Norway, this process started in 1982 and was completed by the establishment of a 

commercial sector for radio and television in 1992−93.  

There is, however, strict entry regulation into radio and television markets. At least 

until analogue transmission has been replaced by digital, there will be a shortage of available 

radio spectrum. The state therefore has to find a way of selecting which companies to grant 

licences to. 

Allocation of licences takes place either through a so-called commercial approach or a 

broadcasting policy approach. A commercial approach would be to put up an auction and give the 

licence to the highest bidder. In the broadcasting policy approach, the government specifies some 

media political goals that a licensee has to fulfil. Interested groups or companies are then invited to 

submit a tender where the emphasis is put on how well the different propositions fulfil the goals. This 

is what is often called a «beauty contest».  Frequently, criteria from the two approaches are combined. 

One problem with beauty contests is that the bidders may have to fulfil goals that 



 3

make it more difficult to attract large audiences. This certainly poses a problem for the 

owners. Advocates of beauty contests regularly rely on paternalistic and/or market failure 

arguments. Historically, the paternalistic motive - that people do not know their own good - 

has been important. Necessary conditions for the market failure argument to be valid are well 

expressed by BBC chairman Gavyn Davies:1  

 

‘some form of market failure must lie at the heart of any concept of 

public service broadcasting [and regulation]. Beyond simply using the catch-

phrase that public service broadcasting must “inform, educate and 

entertain”, we must add “inform, educate and entertain in a way which the 

private sector, left unregulated, would not do”. Otherwise, why not leave 

matters entirely to the private sector?’ 

 

There is little doubt that there may exist serious market failures in broadcasting that a 

benevolent regulator in principle could solve. However, a hands-off attitude has become 

increasingly more prevalent in democratic countries in the media market in general. 

Presumably, we shall see the same development also when it comes to broadcasting, not least 

since technological progress reduces the natural barriers to entry (e.g., Armstrong 2005, 

Armstrong and Weeds, 2005). It should further be noticed that people who prefer channels run 

according to some public service ideology, are usually already well served by the channels 

operated by the old PSB (Public Service Broadcasting) companies. In this respect beauty 

contests tend to reduce differentiation between public and private broadcasting. Beauty 

contests may also impose a political burden by provoking accusations of subjectivity and 

favouritism.  

Some of the problems with beauty contests are illuminated by the turbulent period in 

Norway leading up to the launch of the radio channel Kanal 24 on January 1st 2003 and the 

channel’s struggle on the market ever since.  

 

2.2 The end of the broadcasting monopoly in Norway 

The Norwegian broadcasting system underwent a dramatic change from the early 1980s to the 

early 1990s. Norsk rikskringkasting, the NRK, had been established as a BBC inspired public 

                                          

1  Quoted by Armstrong and Weeds (2005). 



 4

(radio) broadcasting monopoly in 1933. Television was formally opened in 1960, and in 1983 

the NRK still operated only one radio channel and one television channel.  

In 1984 the NRK formally started a second radio channel, P2. The two channels - P1 

and P2 - were planned to be very similar – the motto being «more of the same in two 

channels» (Dahl and Bastiansen 1999:538-539).2  At that time NRK had already experienced 

its first competition from other actors, since liberalization of radio had begun in 1982 when 

experiments with organizational local radio started. Commercials were not allowed, and the 

stations had to rely on support from organizations and a lot of voluntary work. The number of 

licences for local radio grew and reached a maximum in 1988, with 488 stations. In 1988 

commercials were finally allowed and local radio became established on a permanent basis, 

although the licence of each of the local radio stations is awarded for a limited number of 

years only (Halse and Østbye 2003:192-200). 

Following ten years of heated political discussion, the political parties made an 

agreement on the establishment of a second, nation-wide, terrestrial television network, 

privately owned and independent from the NRK. The new channel – TV 2 – was to be 

financed by advertising. As a part of this agreement, NRK was allowed to start a third radio 

channel (P3), while a fourth FM channel was to be private and commercial. 

Two groups applied for the licence for the fourth FM channel: one consortium headed 

by the Aller Group, which was heavily involved in local radio, and «P4 – Radio Hele Norge», 

headed by the Swedish company Kinnevik, which was involved in commercial television in 

all the Scandinavian countries. Aller’s involvement in local radio turned out to be an 

argument against this consortium, and the licence was awarded to the P4 Group. The licence, 

which was valid for ten years, included some obligations to run the station according to a 

vaguely defined public service ideology. P4’s program consists mostly of music and news. 

With AC (Adult Contemporary) music, its main target group is young adults 25 to 40 or 50 

years of age. (Halse and Østbye 2003:240-242) 

In addition to introducing a third channel, P3, NRK responded to the increased 

competition on the audience market by giving each channel a distinctive profile. P1 was 

planned to be a broad radio channel with middle aged and older listeners. The popular 

regional programs were transmitted via this channel. P2 was planned as a channel for younger 

                                          

2  This resembles the situation in the UK in the first post World War II period; at this time 
there was no clear distinction between the two programs offered by the BBC. 



 5

adults with higher education. Classical music, culture and current affairs dominate the 

channel. P3 was to focus on pop music, aiming at a group of listeners that NRK had almost 

lost to the local radio stations: older teenagers and young adults. NRK’s change in program 

profile strategy from “more of the same in two channels” to segmentation with three 

distinctive profiles probably had greater impact on the Norwegian radio market than the direct 

effect of the entry of P4.  

Even before P4 started its transmissions, the channel was criticized by the Minister of 

Culture for lack of ambition in its scheduling (Aftenposten 29/9-1993). In 1996 the Ministry 

of Culture appointed a Public Service Broadcasting Council (Allmennkringkastingstingsrådet) 

in order to survey the channels with public service obligations (NRK’s radio and television 

channels, TV 2 and P4). P4, and to some extent NRK’s P3, was criticised3 for not complying 

with the council’s definition of public service broadcasting4, but, as Table 1 shows, the 

channels were accepted by the listeners. 

 

Table 1: Market share for Norwegian radio 

channels 1992 and 1995 

 1992 1995 

NRK/P1 

NRK/P2 

NRK/P3 

     NRK tot 

P4 

Local radio 

Other channels 

39 % 

27 % 

- 

66 % 

- 

30 % 

4 % 

41 % 

5 % 

12 % 

60 % 

27 % 

12 % 

1 % 

- : this channel did not yet exist. 

Source: MediaNorge’s databases, with data from TNS 

Gallup and NRK 

 

                                          

3 See the Council’s annual reports 1997 – 2003. For an overview of the reports, see: 
http://www.smf.no/sw2509.asp 
4 See the Council’s annual report for 1997:  
http://www.smf.no/graphics/SMF/Rapporter/Kringkasting/akrapp_1997.pdf 
 



 6

With a partial exception of P2, the four nation-wide channels reached the intended age groups 

(see figure 1 with data from 1995). P3 was the most attractive channel for young people. 

Young adults (20-39) preferred P4, while people over 40 overwhelmingly turned to P1. P2 

had approximately the same market share in all age groups from 39 and above. This situation 

was more or less the same into the early years of the new millennium. 

 

 

Figure 1 
Market share in different agegroups 1995

0 %

20 %

40 %

60 %

80 %

100 %

9-19 20-29 30-39 40-49 50-59 60-69 70-79

NRK/P1 NRK/P2 NRK/P3 P4 Local radio
 

Source: Application 

 

2.2.1 Kanal4/Kanal 24 vs. P4 

P4’s licence for the fourth FM network expired at the end of 2003. The agreement from 1993 

between the Ministry of Culture and the P4 indicated that under normal conditions the holder 

could expect a renewal of the licence for the next period. But the Ministry decided to go for 

an open beauty contest. The public service obligations were somewhat more specific than ten 

years earlier, and the winner would have to pay NOK 160 mill (€ 20 mill.) for the licence. 

It was also made known that a fifth FM-network was about to be launched. While the 

fourth network was estimated to reach more than 90 percent of the population, the fifth 

network was estimated to cover only 50 percent in early 2004, increasing to 60 percent within 

the first year. The charge for this network was NOK 90 mill. (11 mill. €).  

When the Ministry invited applications for the licence for the fourth FM network, P4 

obviously thought that this announcement was a mere formality. However, six groups 



 7

applied, most of them dominated by well established media companies; among them P4, TV 2 

and a new group – Kanal4 − dominated by six newspapers, mainly strong local papers.  

It came as a surprise when the Ministry of Culture on December 20th 2002 announced 

that Kanal4 had been awarded the licence. There were strong reactions from the P4 company 

and some of its employees. P4 mobilised its listeners, and there were also reactions from 

leading politicians from opposition parties. Accusations of favouritism flourished. The 

Ministry stated that it had made its decision on the basis of the applications only. Kanal4 had 

the most ambitious plans, and could rely on resources from the newspapers that owned the 

radio channel, thereby creating an exciting radio channel.  

P4 referred the matter to the Ombudsman, both in an attempt to overturn the decision, 

and in order to make public all documents relevant to the case. The Ombudsman required all 

documents to be made public5, but he did not change the decision. His final verdict came on 

June 6th 2003. Three weeks later, it was announced that P4 was awarded the licence for the 

fifth FM network.  

The last six months before the new channels (Kanal4 in the fourth FM network and P4 

in the fifth) were due to open, P4 was fighting hard in order to maintain its position among the 

listeners. P4 claimed that Kanal4’s name was too similar to their own, well established name, 

and that this could confuse the listeners. Just before Christmas, P4 obtained a court decision 

against their opponent’s name, and the new channel had to change its name to Kanal 24 just a 

week before its program was launched. The licence for the fifth FM network gave P4 the right 

to start broadcasting in this new FM network from midnight December 31st 2003/January 1st 

2004. From the same moment, Kanal4 (now, Kanal 24) was supposed to take over the fourth 

FM network. 

The lines and transmitters for both networks are owned by Norkring, a subsidiary to 

Telenor (the regulated and partly privatized telecommunication incumbent). By means of 

some investments in the new network, Norkring was able to increase the coverage of the fifth 

FM network to 70 percent from the start of 2004, and add another ten percentage points to this 

on a longer term basis.  

                                          

5 All documents are available at:  
http://www.odin.dep.no/kkd/norsk/tema/medier/konsesjon/043061-990015/dok-
bn.html 
This article is to a large extent based on analysis of these documents. 



 8

When awarding the licences, the Ministry of Culture had obviously intended a 

continuation of programs in the fourth FM network from one operating company to another. 

However, while the licences to operate commercial radio channels are regulated by the 

Ministry of Culture, Norkring is regulated by the Norwegian Post- and Telecommunication 

Authority (NPT). When Norkring gave P4 permission to start transmitting on the fifth FM 

network (and close down the transmission in the fourth network) approximately one week 

before the licence was actually valid, NPT apparently had no objections. Kanal 24 thus had to 

start its transmissions in a network that had been «cold» for a week; and only a negligible 

fraction of the audience still had their radio receivers tuned into the fourth network when 

Kanal 24 started to broadcast. 

The battle between P4 and Kanal 24 to avoid starting up in a cold network indicates 

that the consumers’ switching costs are significantly higher for radio than for television. A 

large part of the consumers have tuned in to a specific station, and are not zapping from 

channel to channel for radio in the same way as they do for TV. The higher degree of 

switching costs is probably one of the key features that distinguish the competition between 

commercial radio channels from competition between commercial TV channels.    

Summing up, the two main reasons why Kanal 24 believed they would gain a 

competitive advantage over P4 turned out not to hold at the end of the day. First, the degree of 

coverage offered by Norkring was planned to be significantly higher in the fourth than in the 

fifth network. This expected advantage was jeopardized with the regulated Norkring as a 

facilitator and, in the end, the difference in coverage offered was much smaller than initially 

planned. Second, Kanal 24 assumed that it would take over P4’s clientele in the fourth 

network, but P4 started broadcasting in the fifth network before Kanal 24 was on the air, and, 

consequently, kept most of their listeners. This ingenious way of changing the rules of the 

game, which gave Kanal 24 a cold start, is probably a main reason for Kanal 24’s problems 

and P4’s success.  

 

2.2.2 A change in the ownership of Kanal4/Kanal 24 

When Kanal4 applied for the licence of the fourth FM network, the composition of the 

shareholders was as shown in table 2 

 

 

 



 9

 

Table 2: Shareholder of Kanal4 when the 

application was handed in 

Adresseavisen ASA 

Agderposten AS    

Fædrelandsvennen AS   

Gudbrandsdølen Dagningen AS  

Harstad Tidende Gruppen AS  

Mediehuset Vårt Land AS   

Norsk Telegrambyrå AS   

21st Venture AS  

20 % 

11 % 

17 % 

11 % 

13 % 

11 % 

5 % 

11% 

Source: Application  

 

Adresseavisen and Fædrelandsvennen are regional newspapers; Agderposten and 

Gudbrandsdølen Dagningen are major local newspapers. Vårt Land is a national Christian 

newspaper, but also the hub of a small chain. Harstad Tidende Gruppen is a chain of local 

newspapers in Northern Norway. Norsk Telegrambyrå is the old, national news agency. 21st 

Venture was a group of financial investors. 

Schibsted, Norway’s leading media conglomerate, was an important actor in all media 

sectors with the exception of radio. Radio was indirectly included in Kanal4’s portfolio, as 

Schibsted was an important shareholder in Adresseavisen, Fædrelandsvennen, Harstad 

Tidende Gruppen and Norsk Telegrambyrå.  

The commercial television company, TV 2 (of which 33% of the shares are owned by 

Schibsted), had also applied for the radio licence, but lost to Kanal4. When it became clear 

that Kanal4 would face competition from the well established P4, some of the investors got 

cold feet. In June 2003 − midway between the decision to give the licence to Kanal4 and the 

start of the broadcasting − the media reported that TV 2 wanted to buy either P4 or Kanal4 

(Dagens Næringsliv 5/7-03). TV 2 opted for Kanal4 and bought 34 percent of the shares, with 

an option of another 17 percent (Aftenposten 1/8-03). In October 2005, TV 2 passed the 50 

percent mark, and owns 51.3 percent of the shares (Kampanje 7/10-05). The other 

shareholders are now Adresseavisen, Agderposten and Fædrelandsvennen. 

When Kanal 24 started, it soon became obvious that the channel had difficulties in 

attracting the predicted audience share. This meant even worse problems in attracting 



 10

commercials, and the revenue was low. At several stages, the owners have consequently had 

to increase their investments. Some of the investors have sold their shares, and TV 2 has 

increased its dominance in Kanal 24. This is particularly visible for the news programs in 

Kanal 24. During one period, Kanal 24 sent the soundtrack from TV 2’s main news program, 

and cuts from interviews etc. from TV 2 were used in Kanal 24’s news programs without 

reference to an external source. There are no traces of the use of regional and local 

newspapers as producers of news items for Kanal 24, as was promised in Kanal 24’s 

application and mentioned in the press release from the Ministry of Culture when Kanal 24 

was awarded the licence (Messel 2005). 

 

2.2.3  The present Norwegian radio market 

From 2003 the Norwegian radio market via analogue, terrestrial transmission has consisted of 

three channels from NRK, Kanal 24, P4 and numerous local radio channels. The total volume 

of listening has probably been more or less stable since the introduction of P4 in 1993 (TNS 

Gallup/NRK via MedieNorge’s databases). The opening of Kanal 24 meant that five nation-

wide channels now compete on this market. Kanal 24 still has severe problems in reaching the 

expected market share (see table 3).  

 

Table 3: Market share for Norwegian radio channels 

2000 and 2004 

 2000 2004 

NRK/P1 

NRK/P2 

NRK/P3 

     NRK total 

P4  

Kanal 24 

Local radio 

Other channels 

47 % 

4 % 

8 % 

59 % 

28 % 

- 

12 % 

1 % 

48 % 

5 % 

7 % 

60 % 

22 % 

5 % 

12 % 

1 % 

- : this channel did not yet exist. 

Source: MediaNorge’s databases, with data from TNS 

Gallup and NRK 

 



 11

3. Competition in the market and competition for the market.  
In this section we argue that the development in the Norwegian market for commercial radio 

to a large extent is consistent with predictions from economic theory. Economic theory shows 

that competition does not necessary create diversity in media markets. Furthermore, high 

switching costs may explain why two channels with apparently quite similar program profiles 

differ greatly in the size of their audiences.  

With a market share of no more than five per cent, Kanal 24 is such a minor player 

that the competitive pressure in the Norwegian radio market is presently relatively weak. 

Indeed, the battle between P4 and Kanal 24 illustrates nicely how competition in the market 

may be less important than competition for the market in the broadcasting sector, as in many 

other segments of the information industry. P4 is the winner, largely because it managed to 

change the order of moves in the game.  

 

3.1 Competition, diversity and the choice of program profile 

The choice of program profile is a crucial factor in determining the possible success of a 

media firm. Should it for instance primarily try to attract a young public, a public with high 

education, women, or special interest groups? Among other things, the answer to this question 

depends on the program profile of other media firms and whether the firm can achieve higher 

advertising revenue from one segment than from others.  

To keep things simple, assume that people’s preferences for radio programmes can be 

defined in terms of their age and that only people between 15 and 55 years listen to radio.6 

Suppose that there are equally many people in each age group, say 10 000, and that each 

person listens to one and only one radio channel. There will then be 400 000 radio listeners 

altogether (10 000 x 40). This is illustrated in Figure 2.7 The youngest people prefer typical 

youth programs, but the older people are, the more they prefer what we may label adult 

programmes. A radio channel which is “located” at point 35 thus has a program profile that 

perfectly matches the preferences of 35 year old people, but is not particularly attractive to the 

youngest or the oldest.   

                                          

6  This section builds on Kind and Sørgard (2004). 
7  This model dates back to the British economist Harold Hotelling (1929), and was in the 
1950s used to analyze the consequences of allowing private radio channels to compete 
against BBC. See e.g. Anderson and Coate (2005) and Anderson and Gabszewicz (2005) for 
recent formal analysis of the media framework within the Hotelling framework.  



 12

Figure 2: Choice of program profile. 

15 553525 45

10 000

Youth 
programme

Adult 
programme

400 000 radio listeners: 10 000 in each age group between 15 and 55. 

 

If there are only two radio channels in the market – call them Kanal 24 and P4 - which 

locations will they choose? Suppose first that the two radio channels are owned by the public 

sector, and that the aim of the public sector is to maximize the public’s utility of listening to 

radio. In this case it will be optimal for the public sector to choose program profiles such that 

the average difference between what the audience actually listens to and what they are offered 

is as small as possible. With two radio channels, the average difference will be minimized if 

Kanal 24, say, is located at point 25 and P4 at point 45 in Figure 2. Those between 15 and 35 

will then listen to Kanal 24, and those between 35 and 55 to P4. Each radio channel will 

accordingly have 200 000 listeners, and those who are 25 and 45 years old will be most 

satisfied.  

What if the two channels are owned by a private media house, which behaves as a 

monopolist in the media market? If each age group is equally profitable on the advertising 

market, the monopoly would choose the same age profiles on the radio channels as the public 

sector. This is true even though the monopolist does not care about the public’s utility per se. 

The reason is that no other program profile can generate a larger public and thus a higher 

advertising income. This is one of the rare examples where a monopolist and a utility 

maximizing government will generate the same outcome.  

But what if the two radio channels are independent, competing firms? Should we still 

expect to find Kanal 24 at point 25 and P4 at point 45? No. Suppose that Kanal 24 chooses a 

program profile suited to people who are just slightly younger than 45, where P4 is located. 

Then everyone younger than 45 will prefer Kanal 24 – giving this channel 300 000 listeners. 

P4, on the other hand, will have only 100 000 listeners.  

P4 will of course be aware of this, and we can see where the story will end: both 

channels will choose the same program profile, namely the one given by age group 35. Thus, 

competition does not create diversity. On the contrary, the competing channels will have 



 13

overlapping program profiles.  

This simple model explains why many economists have expressed doubt over whether 

media competition really creates diversity. The model is certainly a great simplification of 

reality, but in Norway we actually observed that both Kanal 24 and P4 focused on age groups 

around 35 years old. This is illustrated by Figure 3, which shows Kanal 24’s own judgement 

of their location relative to the competitors.8 In addition to age, the figure shows the 

educational level of the listeners. Also along this dimension the channels offer pretty similar 

program profiles. 

 

Figure 3: Profiles of Norwegian radio channels 

 
As discussed above, NRK P1 is by far the largest Norwegian radio channel (with a market 

share twice as large as that of P4 over the last few years). So why did Kanal 24 not choose a 

program profile close to that of P1 instead? 

There are probably two main reasons for this. First, commercial radio channels like 

Kanal 24 must attract an audience that can generate high advertising income. In this sense 

                                          

8 See http://pub.tv2.no/multimedia/kanal4/archive/00128/Annonsere_p_Kanal_ 
128886a.pdf. 



 14

people between 30 and 40 years old seem to be particularly interesting, both in Norway and 

other countries. This age group has a relatively high purchasing power, and is more 

responsive to ads than older people. Second, empirical analysis indicates that a large share of 

the radio listeners dislike being interrupted by commercials. Since P1 has no ads, it would 

probably be very difficult for Kanal 24 to be competitive if it chose a program profile close to 

that of P1. Why should people listen to Kanal 24 and be interrupted by commercials every 

now and then if instead they could listen to a similar radio channel without ads?  

Kanal 24’s choice of location is thus as we should expect from economic theory: close 

to the biggest commercial competitor. But why, then, has Kanal 24 been so unsuccessful 

relative to P4 (with market shares of approximately 5% and 22%, respectively)? This is the 

focus of the next section. 

 

3.2 Switching costs 

People do not zap between radio channels to the same extent as they do between TV-

channels; apparently, the switching costs are perceived to be too high to change radio channel 

several times a day. Thus, people might be perfectly indifferent between two radio channels, 

e.g. Kanal 24 and P4, before turning to one of them. However, after having tuned in to a 

station, people are willing to switch to the other channel only if they perceive it to be much 

better. Thus, it is generally hard for an entrant to capture large market shares if switching 

costs are high.  

In most markets with switching costs an entrant must have a significantly lower price 

or higher quality than the incumbent. Commercial radio does not charge the listeners directly. 

However, empirical analysis shows that people tend to dislike advertising, which may thus be 

perceived as an indirect price for listening to commercial radio. In order to steal listeners from 

the incumbent’s clientele, entrants may therefore have to accept a relatively low level of 

advertising and/or invest more in programming than the incumbent. Both these strategies are 

obviously costly.9  

It is well known that firms tend to compete more fiercely for the market than in the 

market if switching costs are high. To take one example, Microsoft does not face much 

competition from rivals producing word processors. People are simply not willing to switch to 

a new word processor unless it is clearly superior to Microsoft Word. However, Microsoft 

                                          

9  See Kind, Schjelderup and Stähler (2006) for a formal analysis, 



 15

initially had to fight vigorously to take over the “incumbent advantage” from the former 

industry leader, WordPerfect. In the case at hand, Kanal 24 expected to take over P4’s 

clientele, and thus the incumbent advantage, when it was due to start broadcasting in the 

anticipated “warm” fourth FM network. On this background, Kanal 24’s choice of program 

profile makes perfect sense. By choosing a profile close to P4 fewer listeners would switch 

back to P4 (in the fifth FM network) than if Kanal 24 presented a profile more different from 

P4.  

However, as described above, P4 managed to change the rules of the game, and with 

permission from the regulated Norkring P4 started broadcasting on the fifth FM network 

approximately one week before the licence was actually valid. Furthermore, P4 was allowed 

to close down its transmission in the fourth network from the same date. Thus, P4’s listeners 

switched to the fifth FM network, and as a result Kanal 24 had to go on the air in a «cold» 

network without a clientele of listeners. When the competition in the market started from 

midnight December 31st 2003, P4 maintained its incumbent position. 

If Kanal 24 had anticipated that P4 would keep its clientele, it would probably have 

chosen a program profile that differed more from that of P4. After a few months on the air 

Kanal 24 found that it had to restructure its program profile, and in September 2004 it 

introduced a music and program profile closer to that of NRK’s P3 than P4. Whether Kanal 

24 will manage to attract a large share of P3’s clientele and other listeners remains to be seen, 

but the success has not been overwhelming so far.  

 

4. Concluding remarks 
When the Ministry of Culture gave Kanal 24 the right to broadcast in the fourth FM network, 

it was widely expected that Kanal 24 would take over P4’s base of listeners from midnight 

December 31st 2003. By employing some brilliant strategic moves, P4 managed to turn the 

game around. This is a textbook example of how to behave in a market with switching costs. 

It is also a textbook example of a rather unsuccessful regulatory policy, partly caused by 

fragmentation of responsibility. While the Ministry of Culture obviously aimed at improving 

the quality of the Norwegian radio market by giving the entrant Kanal 24 some initial 

advantages, the Norwegian Post- and Telecommunication Authority and the regulated 

Norkring became useful tools that P4 could use to minimize the threats from the entrant. With 

a more coherent regulation, it is likely that P4 and Kanal 24 would have ended up with 

somewhat more differentiated program profiles than they actually did. But both theory and 



 16

observations from other countries suggest that the broadcasting market’s ability to create 

diversity is limited.  

If “57 channels and nothing’s on” is the outcome of market forces, which tool may 

then be used to ensure diversity? Perhaps it is necessary to have non-commercial public 

service channels? At first glance, such a view is supported by the fact that NRK’s three main 

channels have distinctly different profiles, while those of the competing commercial radio 

channels Kanal 24 and P4 are quite overlapping. However, NRK did not leave its motto 

“more of the same in two channels” until it was challenged by a major commercial rival (P4). 

Hence, it may be argued that commercial radio has lead to more pluralism in the Norwegian 

radio market, but mainly through the impact on the diversity within NRK.  

Soon after the battle for the pole position between Kanal 24 and P4, and the tough 

infancy period for Kanal 24, the two rivals started to check out the opportunities for a merger. 

The Ministry of Culture poured cold water on these ideas; a license for a second commercial 

nation-wide radio channel was granted precisely to create more diversity. If both licenses 

were given to one and the same media firm, the radio market would be back to square one.  

Stein Gauslaa, editor of the regional newspaper Agderposten, and one of the initiators 

behind Kanal 24, claimed that the Ministry of Culture was wrong. Gauslaa instead argued that 

a merger would give the owners strong incentives to differentiate the program profiles 

(Dagens Næringsliv, 22 February 2005): aggregate profit cannot be maximized by operating 

two almost identical radio channels. Hence, he insisted that the Ministry of Culture should 

welcome such a merger, since that would generate more differentiation. One possible 

objection against Gauslaa’s recommendation is that it could be even more profitable for the 

merged company to close down one of the channels than to differentiate their profiles. 

However, this could presumably be prevented through licensing conditions. But in a 

democracy it would certainly raise political concerns to let one media firm more or less 

monopolize the nation-wide commercial radio market.      

 

 

 



 17

References: 
Anderson, S. P. and S. Coate (2005) Market Provision of Public Goods: The Case of 

Broadcasting, Review of Economic Studies, 72 (4); 947-972. 

Anderson, S. P. and J. J. Gabszewicz (2005) The Media and Advertising: A Tale of 

Two-Sided Markets, Discussion Paper 5223, Centre for Economic Policy Research; 

Handbook of Cultural Economics (V. Ginsburgh and D. Throsby, eds.), Elsevier. 

Armstrong, Mark (2005) Public Service Broadcasting, Mimeo.  

Armstrong, Mark and Helen Weeds (2005) Public Service Broadcasting in the Digital 

World, Mimeo. 

Dahl, Hans Fredrik and Henrik G. Bastiansen (1999) Over til Oslo. NRK som 

monopol 1945–1981, Oslo: Cappelen. 

Halse, Ketil Jarl and Helge Østbye (2003) Norsk kringkastingshistorie, Oslo: Det 

norske samlaget. 

Hotelling, Harold (1929) Stability in Competition, Economic Journal 39; 41.57. 

Kind, Hans Jarle and Lars Sørgard (2004) Mediekonkurranse: P4 versus Kanal 24 

(English title: Media competition: P4 versus Kanal 24), Magma 2(8); 83-92. 

Kind, Hans Jarle, Guttorm Schjelderup and Frank Stähler (2006) Taxation of 

newspapers: less differentiation and higher quality?, Mimeo. 

Mazzoleni, G. (1986) Italy, pp. 169−190 in H. J. Kleinsteuber, D. McQuail and K. 

Siune (eds.): Electronic Media and Politics in Western Europe, Frankfurt: Campus Verlag. 

McQuail, Denis (1990) Caging the Beast: Constructing a Framework for the Analysis 

of Media Change in Western Europe, pp. 313−331, European Journal of Communication 

(Vol. 5) 1990. 

Messel, Kari Wicklund (2005) Kanal 24? En studie av TV2s oppkjøp av Kanal 24, og 

de mulige konsekvenser dette kan ha for radiokanalens nyhetsutvalg samt nyhetsmangfoldet i 

Norge, Bergen: Department of information science and media studies (master thesis). 

Ot.prp nr. 55 1989-90: TV 2. Lov om reklame i kringkasting m.v. 

Siune, Karen (1986) Broadcasting, point of departure, pp. 44−54 in Denis McQuail 

and Karen Siune: New Media Politics, London: Sage. 

St.prp. nr. 88 1981-82: Om medieutvikling og nye kringkastingsformer. 

Tunstall, J. (1986) Great Britain, pp. 110−134 in H. J. Kleinsteuber, D. McQuail and 

K. Siune (eds.): Electronic Media and Politics in Western Europe, Frankfurt: Campus Verlag. 

 


