
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Arbeidsnotat nr. 4/05 
 

Frå avis til multimediabedrift: 
diversifisering i Bergens Tidende 

 
av 

Johann Roppen 
 
 
 
 
 

 
SNF prosjekt  1303 

”Konvergens mellom IT, medier og telekommunikasjon: Konkurranse- og 
mediepolitiske utfordringer” 

 
 

Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd 
 
 
 
 
 
 

 
SIØS – Senter for internasjonal økonomi og skipsfart 

 
 

SAMFUNNS- OG NÆRINGSLIVSFORSKNING AS 
BERGEN, JANUAR 2005 

ISSN 1503 - 2140 
 

© Dette eksemplar er fremstilt etter avtale med 
KOPINOR, Stenergate 1, 0050 Oslo. Ytterligere 
eksemplarfremstilling uten avtale og i strid med 
åndsverkloven er straffbart og kan medføre 
erstatningsansvar. 



 

 

 

SIØS – SENTER FOR INTERNASJONAL ØKONOMI OG SKIPSFART 
 
SIØS - Senter for internasjonal økonomi og skipsfart - er et felles senter for Norges 
Handelshøyskole (NHH) og Samfunns- og næringslivsforskning AS (SNF), med 
ansvar for undervisning, fri forskning, oppdragsforskning og forskningsformidling 
innen områdene skipsfartsøkonomi og internasjonal økonomi. 

Internasjonal økonomi 
SIØS arbeider med alle typer spørsmål knyttet til internasjonal økonomi og skipsfart, 
og har særskilt kompetanse på områdene internasjonal realøkonomi (handel, 
faktorbevegelser, økonomisk integrasjon og næringspolitikk), internasjonal 
makroøkonomi og internasjonal skattepolitikk. Forskningen ved senteret har i den 
senere tid vært dominert av prosjekter som har til hensikt å bidra til økt innsikt i 
globale, strukturelle problemer og virkninger av regional økonomisk integrasjon. 
Videre deltar man også aktivt i prosjekter som omhandler offentlig økonomi, nærings- 
og konkurransepolitikk. 

Internasjonal transport 
Et annet sentralt arbeidsområde for SIØS er internasjonal transport. På dette feltet har 
studier av konkurranseforholdet mellom ulike transportbærere i Europa og 
mulighetene for økt bruk av sjøtransport for å avlaste det landbaserte 
transportnettverket på kontinentet stått sentralt. 

Maritim forskning 
SIØS ser det som sin oppgave å være et bindeledd mellom den maritime næring og 
forskningsmiljøet ved SNF og NHH, og har gjennomført en serie prosjekter finansiert 
av Norges Rederiforbund, direkte rettet inn mot rederier og andre maritime bedrifter. 
Denne typen prosjekter har blant annet studert norske rederiers multinasjonale 
virksomhet, skipsbygging i Nord-Europa, og konkurransen i fergemarkedene.  

Kompetansebase 

SIØS’ kompetansebase består av forskere ved SNF og assosierte medarbeidere ved 
NHH, samt ledende internasjonale økonomer som er knyttet til senteret gjennom 
langsiktige forbindelser.  I løpet av de siste årene har man ved SIØS fått frem fem 
doktorgrader innen internasjonal økonomi og skipsfart, og staben inkluderer for tiden 
doktorgradsstipendiater. 

Nettverk 
Senteret er involvert i flere større EU-prosjekter, og samarbeider med sentrale 
forsknings- og utdanningsinstitusjoner over hele Europa.  Spesielt nær kontakt har 
man med London School of Economics, Handelshögskolan i Stockholm, Graduate 
Institute of International Studies, Geneve og University of Strathclyde, Glasgow.  Den 
vitenskapelige staben ved SIØS deltar i flere internasjonale forskningsnettverk, og har 
vært blant de fremste i Europa til å ta initiativ til dannelse av nettverk



 

 
 
 
 

Frå avis til multimediabedrift: 
Diversifisering i Bergens Tidende 

 
 

av 
 

Johann Roppen 
Møreforsking Volda 

jr@hivolda.no 
 



 2

Innhald 
 

Føreord.......................................................................................................................3 
Innleiing .....................................................................................................................4 
Historisk bakgrunn.....................................................................................................4 

Frå avis til informasjonsbedrift..............................................................................6 
Lokalfjernsyn i Bergen ..........................................................................................6 

Oppkjøpet av TV Hordaland......................................................................................6 
Regulatorisk vurdering av kjøpet av TV Hordaland..............................................8 
Den vanskelege diversifiseringa ............................................................................9 
Aktørar som kjelder og historieskrivarar .............................................................10 

Ein modell for ekspansjon .......................................................................................10 
Eksterne tildriv for vekst......................................................................................11 
Interne tildriv for vekst ........................................................................................12 
Eksterne hinder for vekst .....................................................................................13 
Interne hinder for vekst........................................................................................14 

Dagens mediemarknad i Bergen ..............................................................................16 
Omvendt opplagsspiral?.......................................................................................18 
Eigarar i konkurranse med kvarandre ..................................................................19 
Strategiske posisjonar i 1985 og 2000 .................................................................19 

Konklusjonar............................................................................................................24 
Litteraturliste............................................................................................................26 

 



 3

Føreord 
 
Denne rapporten er skriven i samarbeid med andre forskarar på SNFs KIM-program: 
“Konvergens mellom IT, medier og telekommunikasjon: Konkurranse, eierskap og 
mediepolitiske utfordringer”. Ein førebels versjon av denne rapporten vart presentert 
på Norsk Medieforskarkonferanse i Trondheim, oktober 2004 under same tittel. Det er 
i alle hovudsak skriftlege og opne kjelder som har vorte nytta i rapporten som må 
reknast som ein undervegsrapport. 
 

 

 



 4

Innleiing 
 
Etter at Bergens Tidende AS kjøpte TV Hordaland i 2000 definerte Bergens Tidende 
AS seg som ei multimediabedrift. Men fire år etter oppkjøpet står framleis aviser og 
trykkeri for ca 96 prosent av driftsinntektene til Bergens Tidende medan Internett og 
TV Hordaland står for ca 2 prosent kvar. Og TV Hordaland har snart ti års saman-
hengande drift med underskot – til liks med dei fleste andre lokalfjernsynsstasjonar.  
 
Bergens Tidende har meir langsiktig – og dyrkjøpt – røynsle på dette området enn 
mange andre aviser. Tidleg- og midt på 1980-talet gjorde også avisa forsøk på å 
diversifisere og å bli noko meir enn avis ved å etablere aktivitet på mange nye område 
utanfor tradisjonell avisdrift. Bedrifta erklærte då at ho ikkje lenger var avis, men ei 
informasjonsbedrift. Den nye aktiviteten påførte bedrifta store tap og vart lagt ned 
eller selt ut i andre halvdel av 1980-åra. Har Bergens Tidende i 2000 gjort dei same 
feila opp att? Eller har mediepolitikken, marknadene og teknologi endra seg så mykje 
at det no rett å satse på fjernsyn? Eller er det andre forhold som betre forklarar kvifor 
Bergens Tidende på nytt engasjerer seg i fjernsynsverksemd? 
 
I denne rapporten vil det bli argumentert for at det er lite som har endra seg frå 1985 
til 2000 når det gjeld mediepolitikk, marknadsforhold og teknologi og som skulle 
tilseie at det er meir lønsamt å satse på lokalfjernsyn i 2000 enn i 1985. Heller tvert i 
mot. Derimot kan oppkjøpet betre forståast som eit defensivt trekk i lys av at Bergens 
Tidende har fått ein svekka posisjon i mediemarknaden i Bergen, og som eit utslag av 
aksjemarknadens forventingar om at framtidig vekst og lønsemd finst i andre medie-
marknader enn i dei tradisjonelle papiravisene. 
 
 

Historisk bakgrunn 
 
Bergens Tidende vart etablert som avis i 1869 av boktrykkar J. W. Eide. Eide kom frå 
Stryn og hadde gått i lære som boktrykkar i Bergen og hadde røynsle som boktrykkar 
frå arbeids- og studieopphald i fleire europeiske land. Bergens Tidende vart etablert 
samstundes med at eit hundreårig avismonopol i Bergen vart avvikla og på få år vart 
Bergens Tidende den leiande avisa i byen og knytte seg seinare til partiet Venstre 
(Fasting 1964, 1967). På avismarknaden i Bergen hadde Bergens Tidende liten 
konkurranse om aviskjøparar som ville ha ei venstreavis og Venstre var samstundes 
det dominerande partiet i byen det meste av dei for avismarknaden viktige åra frå 
1884-1940.  
 
I ein studie av Svennik Høyer går det fram at i åra 1950-1960 var det lite som tyda på 
at den politiske profilen til Bergens Tidende og dei andre avisene i byen vart endra – 
sjølv om Bergens Tidende på denne tida voks seg stadig sterkare, samtidig som partiet 
Venstre blei stadig mindre (Høyer 1964).   
 



 5

Bergens Tidende rekna seg som venstreavis heilt fram til 1972 men var deretter å 
rekne som uavhengig av politiske parti.1 I si grunngjeving for at dette var fornuftig 
nytta faktisk avisa omgrepet differensiert presse som eit nytt mål for Bergens 
Tidendes redaksjonelle verksemd og dåverande redaktør Ingemund Fænn grunngav 
skiftet blant anna slik: 
 

”[A]visen [Bergens Tidende], på grunn av sin dominerende stilling, må gi et 
mest mulig nyansert bilde av det som skjer i samfunnet, og også gi plass til 
ytringer som går imot avisens mening. Bergens Tidende burde være 
redaksjonelt, politisk og økonomisk uavhengig”  (Havre 1992:27) 

 
Men i den samtidige EU-striden skulle det syne seg at avisa var langt frå upolitisk. 
Avisa var klart på ja-sida, sympatiserte med Det liberale folkepartiet. Nyare under-
søkingar av Paul Bjerke kan tyde på at avisa også i nyare tid har ein sentrumsposisjon 
i norsk politikk. Bjerke (1999,  Bjerke 2001) har funne at Bergens Tidende kanskje er 
den norske avisa som sterkast har støtta Bondevikregjeringane i valkampen. Så er då 
også fleire av dei som var sentrale politiske journalistar i avisa framleis aktive i 
Bergens Tidendes politiske redaksjon 30 år seinare.  
 
Høgre klarte aldri å etablere ein konkurrent med kontinuitet andsynes Bergens 
Tidende og såg si siste avis i Bergen Morgenavisen gå inn i 1984 (Taule 1984).2   
 
Arbeidarrørslas viktigaste aviser Arbeidet (kommunistisk) og Bergens Arbeiderblad3 
(sosialdemokratisk) kjempa både seg i mellom og mot Bergens Tidende om å vere 
attraktiv overfor arbeidarpublikummet. Men arbeidarane som publikum var mindre 
interessant overfor annonsørane – både av økonomiske og politiske grunnar. Bergens 
Tidende hadde også fordelen av å vere godt innarbeidd både på lesar- og annonse-
marknaden sjølv om Venstres mange kløyvingar førte med seg nye parti – og nye 
aviser.4  
 
I avismarknaden i Bergen har Bergens Tidende (BT) sidan 1984 stort sett hatt 
konkurranse berre frå Bergensavisen (BA) om lokale nyhende og annonsar.5 Bergens 
Arbeiderblad skifta i 1981 ut avishovudet og tok til å profiler seg som BA – og endra 
seinare også namn til Bergensavisen. Bergensavisen har dei siste 20 åra har auka opp-
laget sitt og hatt stabilt ca 20 prosent dekningsgrad i Bergen. I same perioden har 
Bergens Tidende hatt ein minke i sitt opplag – og dekningsgraden har gått ned frå ca 

                                                 
1 Først 1978 fekk avisa sin formålsparagraf, og der står blant anna: “Avisen Bergens Tidende skal være 
en frittstående, liberal, borgerlig (ikke-sosialistisk) partipolitisk uavhengig.” 
2 Morgenavisen vart etablert i 1903 nærast som eit talerør for den fråfalne venstremannen, seinare 
statsminister Christian Michelsen (Hambro, Domaas og Brosing 1952). Ein av dei siste redaktørane i 
Morgenavisen, Leon Luckow, vart seinare henta over til Bergens Tidende for å arbeide med nye media 
(Taule 1984:20) 
3 Avisa Arbeidet vart etablert i 1893 og var tidleg på 1900-talet truleg den støste avisa i byen. Frå 1923 
var Arbeidet å rekne som kommunistisk (Tjønneland 1977:19) og avisa vart stansa under 2. 
verdskrigen og klarte etter 1945 ikkje å etablere seg skikkeleg i marknaden. Bergens Arbeiderblad 
skifta namn til Bergensavisen i august 1991. 
4 I Bergen fekk Bergens Tidende konkurranse frå avisa Gula Tidend om lesarar som stødde 
Bondepartiet (seinare Senterpartiet) frå avisa Dagen om lesarar som stødde Kristeleg Folkaparti. 
5 Den kristne dagsavisa Dagen kjem også ut i Bergen, men opplaget i sjølve byen er så lågt at vi kan sjå 
bort frå avisa i den lokale lesarmarknaden. 



 6

75 til ca 55 prosent. Men ved inngangen til 1980-åra var det ukjent for Bergens 
Tidende at marknaden om få år skulle snu i Bergens Tidendes disfavør. 
 
 
Frå avis til informasjonsbedrift  
 
I jappetida først på 1980-talet satsa Bergens Tidende på nye media og fann ut at 
informasjonsbedrift6 var eit meir passande namn på verksemda enn avis. Avisa hadde 
då gått inn på ei rekkje nye mediemarknader og hadde nasjonale ambisjonar på fleire 
område. Blant anna datakommunikasjon i form av Teledata og lokalfjernsyn. På eit 
teknisk nivå er det klare parallellar til 1980-åras forsøksverksemd og dagens Internett-
satsing og lokalfjernsynssatsing. Diversifiseringsstrategien tidleg på 1980-talet gav av 
mange grunnar dårleg utteljing og dei nye aktivitetsområda vart selde eller lagt ned.  
 
I åra etter selde ulike delar av Eide-familien seg ut av avisa som vart overteken av 
spesialiserte mediekonsern som Orkla og Schibsted. Samstundes som ulike greiner av 
Eide-familien selde aksjane sine blei Eide-namnet også borte ved at J. W. Eides forlag 
blei selt i 1989, i 1991 blei J. W. Eides boktrykkeri også borte frå firmanamnet som 
etter dette blei Bergens Tidende AS. I dag er nokre mindre aksjepostar framleis i 
hendene på Eide-familien. J. W. Eides stiftelse eig nokre få aksjar i avisa og skal ta i 
vare avisas tradisjonar som blant anna ”frittstående liberal borgerlig (ikkje sosial-
istisk), partipolitisk uavhengig avis”.7 Stiftelsen har vetorett i val av ansvarleg redak-
tør og i spørsmål som gjeld vedtektene i selskapet.  
 
 
Lokalfjernsyn i Bergen 
 
Det har aldri vore lønsamt å drive lokalfjernsyn i Bergen. Tidleg på 1980-talet var 
Bergens Tidende ein leiande aktør i den teknologiske utviklinga av norske media. 
Gjennom ulike forsøksprosjekt arbeidde avisa for å formidle det redaksjonelle 
innhaldet i nye kanalar som teledata (Skreien 2004), fjernsyn og radio. 17. mai 1985 
starta avisa eigne lokalkringkastarar – både radio og fjernsyn. Satsinga vart lagt ned 
etter halvtanna år på grunn av mangel på inntekter på grunn av reklameforbodet for 
lokalfjernsyn (Stene 2004:25). Frå 1979 til 1987 tapte avisa ca 30 millionar kroner på 
dei ulike satsingane.8  
 
I 1988-1992 var det på nytt aktivitet på lokalfjernsyn i Bergen – med blant andre 
Kinnevik inne på eigarsida vart det etablert ein ambisiøs lokalkringkastar, men i 1992 
var det stopp etter samla tap på over 20 millionar kroner (Stene 2004:39-41). 
 

Oppkjøpet av TV Hordaland 
 
Midt på 1990-talet vart det fastsett nye og større konsesjonsområda for lokalfjernsyn 
og det var venta at det skulle gje større potensiale for økonomisk lønsam drift (Stene 
2004). TV Hordaland fekk konsesjonen for Bergen og store delar av Hordaland og 
                                                 
6 Det er i dag vanskeleg å sjå at det er vesentlege skilnader på omgrepa informasjonsbedrift og 
mediehus. 
7 Punkt 2 i “Vedtekter for J. W. Eides stiftelse” 
8 “BT styret får kritikk av aksjonærene”, Aftenposten, 28. april 1987 



 7

starta sendingane sine i 1995. Bergens Tidende hadde ein 20 prosent eigardel frå 
starten av. Men TV Hordaland har stort sett gått med underskot og i 2000 kjøpte 
Bergens Tidende seg opp til 75 prosent eigardel i TV Hordaland.  
 
Så seint som i 1997 selde Bergens Tidende ut sine siste TV 2 aksjar – ikkje for å 
reinvestere dei i lokalfjernsyn eller andre nye media – men for å styrke eigenkapitalen 
i samband med bygginga av nytt trykkeri.9  
 
Tre år etter dette overtok Bergens Tidende altså Tv hordaland.10 Trykkeriet var no 
ferdig, og Bergens Tidende hadde fått nye folk i toppleiinga. Det er ikkje kjent kva 
som var grunnen til at dei andre aksjonærane selde seg ut eller kva pris Bergens 
Tidende betalte for TV Hordaland. Kjøpet av Tv hordaland skjedde kort etter at 
dot.com bobla hadde sprukke – utan at nokon kunne vite det sikkert akkurat då. Det 
var då også dot.com argument som Bergens Tidendes redaktør Einar Hålien brukte for 
å grunngje oppkjøpet:  
 

- Hvorfor vil Bergens Tidende eie en lokal fjernsynsstasjon? 
- Først og fremst fordi vi trenger levende bilder til vår nettsatsing, blant annet. 
Dessuten vil jeg understreke at TV Hordaland ser ut til å greie seg bra 
økonomisk dette året, vi kommer ikke inn og overtar en stasjon som er i store 
vanskeligheter.11 

 
I ein kommentar i Bergens Tidende nokre dagar etter oppkjøpet av TV Hordaland pre-
senterer sjefredaktør Hålien avisas digitale visjonar for lesarane: 

 
Vi i Bergens Tidende ønsker å være med i den digitale utviklingen, og vi tror 
vi har gode forutsetninger for å lykkes. Visjonen er å bevare og styrke 
posisjonen som regionens dominerende informasjons-, debatt- og salgsorgan. 
Dette skal vi klare ved å utvikle omfattende digitale og merkantile tjenester av 
høy kvalitet.12 

 
Ein månad etter oppkjøpet vart Bergens Tidendes ansvarlege redaktør Einar Hålien 
også redaktør for TV Hordaland, og Bergens Tidendes adm. dir Didrik Munch vart 
adm. dir. også for TV Hordaland.13 I 2001 flytta også TV Hordaland inn i Bergens 
Tidendes nye avishus midt i Bergen sentrum.14  
 
Bergens Tidende skreiv ikkje kva dei betalte for TV Hordaland i samband med opp-
kjøpet. Derimot kan ein i Bergens Tidendes årsrekneskap for 2000 lese at Bergens 
Tidende oppgir ein anskaffelseskost på ca 13 millionar kroner for sin dåverande 75 
prosent eigardel i TV Hordaland. Nesten 10 millionar kroner av denne summen var 
ført som goodwill. Før oppkjøpet var eigardelen på ca 20 prosent bokført til 1,8 
millionar kroner, noko som kan tyde på at Bergens Tidende betalte ca 11 millionar 
kroner for 55 prosent av aksjane i TV Hordaland. Tv hordaland hadde før dette ikkje 
gått med overskot, så verdsettinga av selskapet er ikkje basert på oppnådde resultat, 

                                                 
9 “BT solgt TV 2-aksjer for 15 millioner”, Bergens Tidende, 10. april 1997 
10 Avisa hadde i mellomtida fått ny redaktør og direktør. 
11 “BT kjøper seg opp i TV Hordaland”, Bergens Tidende, 12. oktober 2000, side 52 
12 “Dinosauren lever i beste velgående”, Bergens Tidende, 21. oktober 2000, side 34 
13 “Hålien sjef i alle kanaler”, Bergens Tidende, 16. november 2000, side 24 
14 “BT med tv på gaten”, Dagens Næringsliv, 3. mai 2001, side 45 



 8

men må i staden reknast som ein kunstig høg pris reflektert av dette årets oppblåste 
dot.com vurderingar. 
 
Når Bergens Tidende også ønskte å framstå som ei multimediebedrift i staden for ei 
avis så må det også vurderast som ei marknadstilpassa namngjeving i lys av den tids 
sterke påverknad frå dot.com bobla. Avisa hadde rett nok alt i fleire år hatt ei 
nettutgåve bt.no, men det var først då aktivitetane vart utvida også til fjernsyn om-
grepet multimediebedrift vart teke i bruk.   
 
Bergensavisen hadde då i fleire år hatt rolla som pilotavis på Internett i A–pressen. 
Bergensavisen utarbeidde det grafiske uttrykket og delar av det redaksjonelle inn-
haldet for alle A–pressens nettaviser som var med på prosjektet, og hadde også eit 
ansvar for teknologi (Aadland og Drønen 1999:19). BAs satsing på nettet gav resultat 
i form av at på nettet var BA og BT omlag like store, sjølv om BT i papirutgåva altså 
var 3-4 gonger større enn BA (Aadland og Drønen 1999:31).15 Også dette kunne tale 
for at Bergens Tidende måtte prøve å gjere noko for å styrke seg i konkurransen. 
 
Om Bergens Tidende betalte ca 11 millionar kroner for TV Hordaland så skulle ein 
tru at det ville føre til ei stor omlegging av nettsatsinga. Men det var kanskje 
nettavisene som sterkast fekk merke at dot.com bobla sprakk. Interessa for å annons-
ere – og investere – på nettet vart med eitt kraftig redusert.  
 
På Bergens Tidendes nettsider er det i 2004 ingen lenkjer til TV Hordaland, og på 
nettadressen www.TV Hordaland.no blir ein berre sendt vidare til Bergens Tidendes 
nettsider. TV Hordaland er alså integrert i Bergens Tidendes nettsider. Ein kan finne 
lenkjer til videoinnslag på ein del saker på nettsidene – dette er plassert nedst på sida 
der det finst. I første halvår 2004 var det 1-2 slike innslag pr veke på Bergens 
Tidendes nettsider. Det er vanskeleg å sjå at eit hundretals innslag med levande bilde i 
eit omfang som aleine kan forklare kvifor det var nødvendig å overta lokal-
kringkastaren – om då ikkje ei større nettsatsing vart skrinlagt som følgje av dårlege 
tider for nettaviser. 
 
 
Regulatorisk vurdering av kjøpet av TV Hordaland 
 
Overtakinga av TV Hordaland medførte omfattande medieregulatorisk aktivitet. Først 
var oppkjøpet vurdert av Eigarskapstilsynet som sa at oppkjøpet medførte at Bergens 
Tidendes betydelege eigarstilling i mediemarknaden i Bergen vart forsterka, men 
fordi mange andre aviser hadde fått høve til å eige lokalfjernsyn valde tilsynet å godta 
oppkjøpet.16  
 
Då konsesjonsperioden for lokalfjernsyn gjekk ut søkte både TV Hordaland og 
Bergensavisen på lokalfjernsynskonsesjonen for Bergen og Hordaland for åra 2002 til 
2009. I vedtak 12. februar 2002 fornya Statens medieforvalting konsesjonen til TV 
Hordaland for 7 nye år.17 Statens medieforvaltning sa at begge søkjarane var kvalifi-
                                                 
15 “BT størst på nett i Bergen”, Bergens Tidende, 13. oktober 2000 
16 “Vedtak i saken om Bergens Tidende AS’ kjøp av aksjer i TV Hordaland AS”, Eigarskapstilsynet, 2. 
april 2001 (tilgjengeleg på www.eierskapstilsynet.no)  
17 “Konsesjon til etablering og drift av analogt allment bakkesendt lokalfjernsyn”, Statens 
medieforvaltning, 12. februar 2002 



 9

serte, men la avgjerande vekt på at TV Hordaland hadde hatt konsesjonen for heile 
førre periode og hadde også hatt faste sendingar.18 Bergensavisen var på redaksjonell 
plass svært kritisk både til vurderingane til Eigarskapstilsynet og Statens mediefor-
valting og førte også saka inn for sivilombodsmannen.19 I eit vedtak i mars 2004 
bestemte sivilombodsmann Arne Fliflet seg for å ikkje gripe inn i saka.20  
 
 
Den vanskelege diversifiseringa 
 
Oppkjøpet og samordninga av TV Hordaland var venta å skulle utløyse synergiar som 
for TV Hordaland skulle medføre lågare driftskostnader. Dette har førebels ikkje 
medført synlege betringar i dei økonomiske resultata til TV Hordaland. TV Hordaland 
gjekk med underskot både før og etter at kringkastaren vart kjøpt opp av Bergens 
Tidende. I 2003 stod TV Hordaland for ca 2 prosent av dei samla inntektene til kon-
sernet – omlag det same som nettavisa. 
 
Resultata er som for dei fleste andre lokalfjernsynsselskap. Det er lite som tyder på at 
det er ei snarleg betring i vente. Det verkar altså som det er vanskeleg å oppnå 
synergiar i lokalfjernsyn – sjølv i Bergens Tidende som er ei av landets største og 
mest kompetente mediebedrifter. Det er på eit overordna nivå vanskeleg å sjå at aviser 
og fjernsyn har mykje å tene eller å spare på å samordne verksemda si. Doyle seier det 
same på bakgrunn av britisk empiri. Kryssmarknadsføring er kanskje den einaste 
fordelen eit medieselskap kan oppnå ved å eige avis og kringkastar (Doyle 2000,  
2002:71).21  
 
Dette kan forklarast med at dei to media er grunnleggande ulike i produksjons- og 
distribusjonsmåtar og det er difor vanskeleg å oppnå synergiar gjennom meir effektiv 
bruk av ressursar, teknologi eller kompetanse. Både i 1985 og i dag vert avis og 
fjernsyn produserte på teknologisk sett heilt ulike plattformer – det er svært lite 
spesielt teknisk utstyr som kan brukast både i avis og fjernsyn. Dei færraste medie-
arbeidarar har kunnskapar i meir enn eitt medium og reklame må utformast på heilt 
ulikt vis for kvart medium. På denne måten blir konvergens dyrt. Det er kanskje berre 
på det administrative og redaksjonelle leiingsnivået at det kan vere direkte kontakt-
punkt mellom avisdrift og fjernsynsdrift. Men i kva grad det her faktisk vert teke ut 
synergiar krev eigne studiar for å finne ut. Særleg store kan dei nødvendigvis ikkje 
vere sidan dei økonomiske resultata ikkje har vorte særleg betra.  
 
Det er muleg at oppkjøpet av TV Hordaland kan vere med på å stadfeste oppfatninga 
av Bergens Tidende som den leiande eller breiaste medieverksemda i Bergen – i alle 
fall kan ikkje konkurrenten Bergensavisen påberope seg denne posisjonen. Med tanke 
på Bergensavisens engasjement for å skaffe seg konsesjonen kan det virke som om 
også konkurrenten oppfatta lokalfjernsynsengasjementet først og fremst som ein opp-
                                                 
18 “Søknad om konsesjon til lokalfjernsyn – anmodning om begrunnelse av vedtak”, Statens 
medieforvaltning, 7. mars 2002 
19 Bergens Tidende har gjeve oppkjøpet og drifta av TV Hordaland svært liten omtale i eiga avis. 
20 “Sak 2003/0571: Avslag på søknad om konsesjon til lokalfjernsyn”, Sivilombodsmannen, 22. mars 
2004 
21 Det er her viktig å skilje mellom avishus som Bergens Tidende som prøver å oppnå resultat gjennom 
samordning av avis og fjernsyn på eit operasjonalt nivå. Mediekonsern som Schibsted ønskjer å oppnå 
resultat gjennom finansielle investeringar i avis og fjernsyn – utan særleg grad av operasjonell 
samordning.  



 10

demmingsstrategi. Dette er ein strategi som er kjend også frå andre stader (Jf. 
Sanchez-Tabernero og Carvajal 2004:95-96).  
 
Ei anna grunngjeving for oppkjøp av medieverksemder handlar om psykologisk-
emosjonelle forklaringar. Til dømes vil leiinga i ei bedrift som regel vil ønskje vekst, 
fordi det gjev den same leiinga større makt og prestisje, sjølv om det ikkje nød-
vendigvis er økonomisk fornuftig med vekst for ein kvar pris. Eit teikn som kan peike 
i denne retninga er at dei to toppleiarane i Bergens Tidende kort etter oppkjøpet av 
TV Hordaland også vart ansvarleg redaktør og adm. dir. også i TV Hordaland AS.  
 
 
Aktørar som kjelder og historieskrivarar 
 
I den grad bedriftsleiaranes ambisjonar har vore viktige faktorar for å forstå satsing på 
nye media, så er det spesielle kjeldekritiske problem når det gjeld Bergens Tidende – 
og mange andre mediebedrifter. I dette notatet har i all hovudsak skriftlege kjelder og 
elektroniske register vorte nytta som kjelder. Eit hovudproblem med ein stor del av 
dei skriftlege kjeldene er at opphavsmennene (ingen av dei er kvinner) er skrivne av 
noverande og tidlegare leiarar i Bergens Tidende.  
 
Sentrale aktørar i Bergens Tidende har gjennom si eiga avis og ulike andre skrifter 
formidla sitt perspektiv på ein viktig periode i den same avisas historie. I 
kommentarar og i ulike former for tilbakeblikk som minneord og jubileumsomtalar og 
jubileumsintervju har dei tidlegare leiarane vore viktig for å forme bildet av Bergens 
Tidendes nyare historie – og dermed deira eiga historie eller ettermæle om ein vil.22  
 
I ei rekkje andre bøker og skrift har også andre leiarar i BT også formidla sine 
historier om sitt medieliv i Bergen (Eriksen 1992,  Eriksen, Hoshovde og Rødland 
1992,  Fasting 1964, 1967,  Rødland 2000,  Rødland og Kristiansen 1993,  Skreien 
2000, 2004,  Strand 1999). I svært liten grad har eksterne historikarar eller medie-
forskarar vore involvert i arbeidet med å skrive medie- eller avishistorie i Bergen. 
Dette er typisk for norsk pressehistorie (Ottosen 1999), men kanskje overraskande når 
det er landets nest største by det er tale om. Ein konsekvens av mangelen på fagleg 
tunge bidrag er at Bergen neppe har fått sin rette plass i pressehistoria.  
 
 

Ein modell for ekspansjon 
 
Edith Penrose har i arbeidet The theory of the growth of the firm (1959) presentert ein 
generell modell for ekspansjon, og modellen vil her bli nytta for å syne kva krefter 
som fungerer som tildriv for vekst – og kva krefter som verkar i mot. Det er først og 
fremst den overordna tankegangen i Penrose sin modell som vil bli nytta: Vekst er eit 
(temporært) resultat av påverknad frå mange ulike faktorar. Gustafsson (1995) har 
nytta modellen i ein analyse av vekststrategiane til det svenske mediehuset Bonnier 
                                                 
22 Til dømes skriv Rødland eit 80-års portrett av Helge Eide (“Avisens fremste sønnesønn”, Bergens 
Tidende, 10. april 2000, side 22). Eide var styreleiar i Rødlands tid som sjefredaktør og i følgje 
Rødland ein pådrivar i arbeidet med nye media. Rødland skreiv også 70-års omtalen av den neste 
styreformannen Christian Svenkerud (“Avisens oldebarn fyller 70”, Bergens Tidende, 11. juli 2002, 
side 30). 



 11

og lokale svenske aviskjeder. Modellen blir av Gustafsson presentert slik (her omsett 
frå engelsk): 
 
Edith Penroses vekstmodell (tilpassa av Gustafsson (1995:81)) 
 
Eksterne tildriv: 
Aukande etterspurnad 
Ny teknologi 
Alternative produkt 
Nye konkurrentar 
Spesielle sjansar 

 
 
 
 

  
 
 
 

 
Eksterne hinder: 
Dugande konkurrentar 
Krysssubsidiering 
Høg inngangskostnad 
Offentleg kritikk 
Juridiske hinder 

  Vekstrate   

Interne tildriv: 
Marknadsmål 
Leiingas ambisjonar 
Ledige ressursar 
Spesiell kompetanse 
Personlege ambisjonar 
 

 Interne hinder: 
Dårleg leiing 
Manglande kapital 
Dårleg tilpassing 
Tradisjonar 
Partiband 

 
Nytta på Bergens Tidendes satsing på nye media i 1980-åra er det mest relevant å 
først studere faktorar som peika i retning av vekst gjennom engasjement i nye media. 
Men med tanke på dei dårlege resultata som blei oppnådd vil neste del av drøftinga ta 
føre seg hinder for vekst.  
 
 
Eksterne tildriv for vekst 
 
Grunnen til at Bergens Tidende og svært mange andre norske aviser tidleg på 1980-
talet bestemte seg for å satse på nye media hang først og fremst saman med 
avreguleringa av media som kom med den første Willoch-regjeringa i 1981. Sjølv om 
Noreg var eitt av dei siste landa i Europa som innførte lokalkringkasting så kan ein 
likevel rekne denne startfasen som ein spesiell sjanse for vekst. Rett nok fekk avisene 
i førstninga ikkje formelt sett høve til å etablere eigne lokalkringkastarar. Men på 
ulikt vis – til dømes gjennom oppkjøp av konsesjonshavarar – klarte aviser likevel å 
bli med på forsøksverksemda med lokalfjernsyn. Nymo har funne at med eitt unntak 
var aviser sentrale aktørar i alle lokalfjernsynsprosjekta frå 1981 (Nymo (1983) sitert i 
Knapskog (1988:25)). Knapskog noterer at lokalfjernsyn berre var eitt av mange 
område som avisene valde å orientere seg mot på denne tida. Aviser var også enga-
sjerte på nye forretningsområde som kabelanlegg, programproduksjon for film og 
video, data, meiningsmålingar, forlagsverksemd, tekstfjernsyn – og meir (Knapskog 
1988:26). Mange tradisjonelle avisverksemder starta på denne tida  då også å omtala 
seg som informasjonsverksemder i staden for aviser.23 Frå 1983 av fekk avisene også 
lov til å engasjere seg i prøvedrifta – blant anna med ønskje frå Stortinget om at lokal-
kringkasting måtte bli meir profesjonell.  Bergens Tidende gjorde dermed det same 
som resten av bransjen – og var til dels leiande i bransjen på desse områda.  
 

                                                 
23 Bergens Tidende nyttar eksplisitt omgrepet informasjonsbedrift på side 1 i si årsmelding for 1981 



 12

Det var forbod mot å sende reklame både i lokalradio og lokalfjernsyn frå starten i 
1981 og fram til 1. januar 1988. Då blei det lov å sende reklame i lokalradio – men 
ikkje i lokalfjernsyn. Grunngjevinga for denne forskjellsbehandlinga var uvisse 
omkring etableringa av TV 2, og først etter at TV 2 vart etablert i 1992 fekk også 
lokalfjernsyn høve til å sende reklame (Halse og Østbye 2003).  
 
Dåverande BT-journalist Anders Magnus kritiserte på NJs landsmøte i 1985 regjer-
ingas politikk som ikkje gav eit finansieringsgrunnlag for nye media – og meinte det 
førte til mindreverdig journalistikk (Ottosen 1996:451). Magnus var her heilt på linje 
med det synet som BT-redaktørane i andre samanhengar la for dagen i vurderinga av 
forsøka med nærkringkasting.  
 
På avismarknaden i Bergen nådde Bergens Tidende kanskje eit mettingspunkt i 1987 
med ca 75 prosent husstandsdekning i Bergen som var den viktigaste publikums-
marknaden – særleg for annonsørane. Men dette topppunktet vart nådd først etter at 
krikngkastingssatsinga hadde vorte stoppa. Ein må likevel forstå avisa slik at det vart 
venta at framtidig vekst ville vere størst på andre marknader enn den tradisjonelle 
papiravisa, og nye elektroniske media baud på eit slikt vekstpotensiale. Eigen vekst på 
dette området ville også hindre nye konkurrentar å etablere seg i mediemarknaden i 
Bergen, og ein kunne heller ikkje sjå bort frå at fjernsyn som medium ville kunne 
konkurrere med avis – også i den lokale marknaden. Slik hadde det jo lenge vore i 
USA.  
 
Når avisa i 2000 på nytt gjev inntrykk av å satse sterkt på andre område enn 
papiravisa er det i prinsippet den same logikken som i 1985 som ligg til grunn. 
 
 
Interne tildriv for vekst 
 
I åra før 1981 hadde Bergens Tidende fått nye leiarar i dei tre aller mest sentrale 
posisjonane. Styreformann Helge Eide var også største einskildaksjonær i avisa og 
etter fleire år som direktør vart han i 1976 styreformann i avisa – ein posisjon han 
hadde fram til 198524 då han selde BT-aksjane sine. Adm. dir i denne tida (1976-
1987) var Odd Rønnestad og Kjartan Rødland var sjefredaktør i avisa frå 1977 til 
1986. Alle desse tre stod samla omkring satsinga på nye media – og var kanskje også 
entusiastar. 
 
Rødland og Rønnestad kom i posisjon i avisa omlag på same tid, stod last og brast 
under satsinga på nye media - og slutta omlag på same tid. Rødland sluttar etter at 
åremålet gjekk ut, medan Odd Rønnestad måtte gå etter dårlege økonomiske resultat -  
med dårleg lønsemd i nye media som ei viktig forklaring.25 Eide sluttar som 
styreformann og delar av Eide-familien tok til å selje aksjane sine blant anna til VIP 
Scandinavia.  
 
Avisredaktørar har i sine standardkontraktar rett til å halde fram i stillingane sine også 
etter at dei har slutta som sjefredaktør – og Rødland blei ikkje borte frå Bergens 
Tidende etter at han slutta som sjefredaktør. Han beheldt sin redaktør-tittel og frå sitt 
                                                 
24 Jf. Eriksen, Hoshovde og Rødland (1992:120) 
25 “BT sjefen går av efter økonomisvikt”, Aftenposten, 10. oktober 1987, side 23  og “Avissjef med 
kostbare ideer”, Aftenposten, 13. oktober 1987, side 47 



 13

kontor i Bergens Tidende skulle han få sjå fire nye sjefredaktørar bli tilsett etter at han 
sjølv slutta som redaktør.26  
 
I 1980 hadde Bergens Tidende ei av dei aller største dataavdelingane i norske aviser 
(Utkilen 1980), og hadde eit ambisiøst program for å introdusere data i alle delar av 
produksjonen. Blant anna hadde avisas journalistar alt i 1980 online tilgang til delar 
av dokument i Bergen Kommune (Utkilen 1980:25). Avisa deltok i forsøk med 
Videotext (Utkilen 1980:30). Forsøka med Teledata (Nilssen 1985:4-2) vart innleia 
gjennom etableringa av dotterselskapet A/S Teledata frå 1979 der den elektroniske 
avisa Teletidende vart etablert. Prosjektet starta i redaksjonen men vart i 1982-1983 
skilt ut som eit eige prosjekt:  
 

”Erfaringene viste at selv om utgangspunktet var redaksjonelt og grafisk, var 
det andre forhold som var mer kritiske, nemlig gode strukturerte produkter og 
kunnskap om de enkelte markeder.” (Nilssen 1985:4-6).  

 
Men tidleg på 1980-talet mangla Internett og satsinga skulle vise seg å vere fånyttes.  
 
 
Eksterne hinder for vekst 
 
På fjernsynsmarknaden i Bergen hadde ikkje Bergens Tidendes satsing på nye media 
konkurranse å snakke om – og problema med Bergens Tidendes kringkastingssatsing 
var ikkje spesielle for denne avisa. Men både bransjen og Bergens Tidende under-
vurdert etableringskostnadene ved å starte ny verksemd – både sine eigne og for dei 
potensielle kundane.  
 
Som nemnt var avisene formelt sett utestengde frå å delta i forsøka med kringkasting 
tidleg på 1980-talet. Men alt i 1981 signaliserte Bergens Tidende at avisa ikkje ønskte 
å følgje dei mediepolitiske signala på området:  
 

”Det er imidlertid intet til hinder for at personer med pressebakgrunn enga-
sjerer seg i de pågående forsøk. Det er heller ikke forbud mot at aviser satser 
på utvikling av lyd- og billedinformasjon så lenge dette ikke er knyttet til det 
området der kringkastingsloven gir NRK enerett. Bergens Tidende akter der-
for å skape kompetanse i sin organisasjon for de nye medier”.27 

 
I ettertid kan ein konstatere at avisene feilvurderte den politiske stemninga på området. 
Når avisene vart utestengde frå lokalkringkasting var det i praksis ein politikk som var 
i tråd med prinsippa for pressestøtta: Å stø eit mangfald i norsk presse.  
 
Feilvurderingane av det politiske klimaet kan kanskje også reknast som eit litt uventa 
utfall av den tradisjonelle partibindinga – det hadde ein kostnad for  avisa å kutte 
banda til det politiske systemet ved at avisa ikkje var så godt informert som ho kunne 
ha vore: På 1960-talet hadde Bergens Tidende (i følgje seg sjølv) den kanskje 
sterkaste kopling til politiske parti i heile landet. Under overskrifta ”På høyden av 
                                                 
26 Rødland hadde også engasjement som redaktør i avisprosjektet Vestkysten i Stavanger og som 
informasjonsdirektør i Oslo kommune – men hovudsakleg arbeidde han i Bergens Tidendes redaksjon 
etter at han slutta som sjefredaktør. 
27 Årsberetning og regnskap 1981. A.s. Bergens Tidende & J. W. Eides Boktrykkeri, side 1 



 14

politisk makt” fortel avisa at avisas styremedlem professor Ole Myrvoll var finans-
minister i Borten-regjeringa. BT–journalist Gunnar Garbo vart både stortingsrepre-
sentant for og leiar av Venstre. BT–journalist Thor Myklebust var også venstre-
representant på Stortinget og BT–redaktør Ingemund Fænn sat i formannskapet i 
Bergen bystyre  (Eriksen et al. 1992:103). Også fleire andre av avisas politiske 
journalistar – og også avisas direktør – var rundt 1970 aktive i partiarbeid for Venstre 
og seinare for dei fleste sin del – DLF.  
 
Denne direkte koplinga mellom politikk og media slitna i takt med avisas fristilling 
frå partiet Venstre i 1972.  Korkje Venstre eller Det liberale folkepartiet var represent-
ert på Stortinget etter valet i 1981 då Willoch-regjeringa gjennomførte blant anna sine 
mediereformer. Leiinga i Bergens Tidende hadde dermed kanskje dårlegare politiske 
kontaktar på nasjonalt plan på det tidspunktet då avisa gjekk inn i sine eksperiment 
med nye media. Dette var eit aspekt som i ettertid kan reknast som ein faktor som 
auka risikoen ved eksperimentet: Ikkje berre var det ”feil” parti som hadde makta – 
dette var også eit heilt nytt og omstridd politisk felt der politikken den dag i dag ikkje 
kan seiast å vere fasttømra. Uvissa omkring Bergens Tidendes eigarskap i TV 
Hordaland er eit nyare døme på tilsvarande prosessar som har gått heilt fram til 2004 
då sivilombodsmannen endeleg godkjende at Bergens Tidende kunne beholde TV 
Hordaland.28 
 
Då tapa reiste seg vart det understreka at det var full semje i styret om satsinga.29 Kort 
tid etter var både styreleiar, sjefredaktør og adm. dir. ute av ansvarlege posisjonar i 
avisa. I åra etter skulle også store delar av aksjane i avisa kome på hendene til store 
mediekonsern.  
 
Mediepolitisk sett er dette truleg ikkje eit resultat som politikarane ønska seg. Ein kan 
spekulere på kva som hadde skjedd viss Bergens Tidende uhindra hadde fått utvikle 
seg i retning av å bli eit mediehus. Hadde mediehuset oppnådd gode økonomiske 
resultat - kunne kanskje Bergens Tidende ha vorte ståande utanfor dei store medie-
konserna – eller kanskje vokse fram som eit mediekonsern på linje med A–pressen og 
Orkla Media. Situasjonen ville då kunne ha vorte auka konkurranse på nasjonalt nivå 
– men truleg bortfall av aviskonkurranse i Bergen. 
 
 
Interne hinder for vekst 
 
Bergens Tidendes adm. dir Odd Rønnestad måtte trekke seg i 1987 etter at 
investeringane ikkje gav forventa inntekter og påførte bedrifta dårlege resultat.30 
Rønnestad hadde vore direktør i 11 år. Kort tid etter gjekk også teknisk sjef Gunnar 
Strandenes og fleire andre leiarar i det Aftenposten kalla ei direktørflukt frå avisa.31 
Det er ikkje her meininga å felle nokon dom over Rønnestads arbeid og vurderingar. 
Men det skal peikast på at avisa i 1987 hadde fått inn nye eigarar som forventa over-
skot og dermed avkasting på investeringane sine i avisa. Samstundes hadde avisa 

                                                 
28 “BA fikk avslag på TV-klage”, Bergensavisen, 24. mars 2004 
29 “Bergens Tidende har tapt 25 millioner [...]”, NTB, 6. april 1987 
30 “BT sjefen går av efter økonomisvikt”, Aftenposten, 10. oktober 1987, side 23  og “Avissjef med 
kostbare ideer”, Aftenposten, 13. oktober 1987, side 47 
31 “Direktørflukt fra Bergens Tidende”, NTB, 23. januar 1988 



 15

sjølv eit kapitalbehov for å dekke utgiftene knytt til nye media. Det vart altså dei nye 
media og fleire av direktørane som for ut av avisa.  
 
Avisas tradisjonar som papirmedium og avisjournalistanes skepsis til kringkasting gav 
seg utslag i det daglege arbeidet. Frå 1. januar 1985 hadde Bergens Tidende aktive 
konsesjonar på nærradio og nærfjernsyn: Radio BT og BTV. Men i papiravisa var det 
skepsis til nykomarane:  
 

”Pga. Motviljen fra redaksjonen får ikke etermediene [Radio BT og BTV] 
være tilstede på morgenmøtene, og får ikke referat derfra før kl. 10:30. Flere 
av referatpunktene skal ha vært belagt med sperrefrister, og Radio BT/BTV 
skal også ha blitt nektet å dekke flere oppdrag. Det skal også ha skjedd at 
NRK’s lokalradio har fått stoff til sin ettermiddagssending, og at RadioBT 
ikke har fått tilgang til de samme opplysninger (i forbindelse med Lorentzen-
saken, da kommunalråd Lorentzen politianmeldte redaktør Rødland og BT).” 
(Nilssen 1985:4-16/17) 

 
Eit klima der samarbeid på tvers av redaksjonelle avdelingar var så vanskeleg var det 
utan tvil den minste redaksjonen som tapte på – og det var fjernsyn og radio. I 2001 
var dette snudd på hovudet – i alle fall var det meininga: 
 

Fjernsyn, avis og web skal komplettere hverandre og det skal være fri flyt av 
innhold og informasjon mellom redaksjonene.32 

 
Fjernsynssatsinga vart etter kvart avslutta og i 1990 noterte Fjellhaug følgjande i eit 
studentarbeid:  
 

”[D]et kan godt være at BT om noen år igjen vil involvere seg i etermedia. I så 
tilfelle bør det på forhånd utføres mye mer kritiske vurderinger av hvor det 
lønner seg mest å satse, både økonomisk og med tanke på hva man vil 
formidle, og til hvem.” (Fjellhaug 1990:41-42) 

 
I 1995 var Bergens Tidende med på etableringa av TV Hordaland med ein eigardel på 
20 prosent. Mediepolitisk sett var det no ingen problem for aviser å vere med på 
lokalkringkasting – heller tvert i mot. Politikarane såg gjerne at avisene bidrog med 
profesjonell journalistikk. Vidare vart det geografiske nedslagsfeltet til konsesjons-
områda sterkt utvida for å betre det økonomiske potensialet til lokalfjernsyn. I 2000 
kjøpte Bergens Tidende seg opp til 75 prosent eigardel i TV Hordaland.  Redaksjons-
klubben var igjen skeptisk til lokalfjernsyn og lurte på kva dette ville koste.33 I 2003 
kjøpte Bergens Tidende TV Norges eigardelar i TV Hordaland og vart då eineeigar. 
 
Eit anna internt hinder for ny satsing på elektroniske media kan ligge i avisas leiing. 
Dette handlar både om intern turbulens, om toppleiaranes orientering mot nye media 
og store prosjekt som nybygg og nytt trykkeri. Fagbladet Dagspressen omtalte i 1994 
Bergens Tidende som ”huset hvor lederne får døren i fleisen” (Vislie 1994) etter stor 
utskifting både av redaktørar og direktørar. Det var svært turbulente forhold omkring 
Einar Eriksens avgang som sjefredaktør, Magne Gaasemyr sat også relativt kort tid i 

                                                 
32 “TV Hordaland + BT = sant”, Bergens Tidende, 1. oktober 2001 
33 “BT kjøper seg opp i TV Hordaland”, Bergens Tidende, 12. oktober 2000, side 52 



 16

stolen – og begge desse to leiarane hadde sin viktigaste bakgrunn frå trykte media. 
Hans Erik Matre var også først og fremst ein avisleiar.  
 
Dagens redaktør Einar Hålien var aktuell for Bergens Tidende hovudsakleg fordi han 
hadde arbeidd som distriktsredaktør i NRK og dermed hadde gode kunnskapar om 
kringkasting som medium. Rett nok reklamefri allmennkringkasting. I 1995 då mange 
norske media satsa stort på Internett-satsingar hadde Bergens Tidende alt i mange år 
vore oppteken med å bygge nytt avistrykkeri. På 1970-talet hadde Bergens Tidende 
kjøpt ei høgtrykkspresse, samstundes som dei fleste andre norske aviser gjekk over til 
offset-trykk. Det skapte etterkvart store problem på grunn av at reklamemateriell 
måtte lagast særskilt for Bergens Tidende, samstundes som det var problem med å få 
gode resultat for fargetrykk (Christensen og Engen 2000:32).  
 
Tidleg på 1990-talet vart ulike alternativ for ny presse utanfor avishuset midt i Bergen 
Sentrum utgreia, og det blei i 1994 kjøpt ei tomt i Drotningsvik utanfor byen. 
Prosjektet skulle koste ca 360 millionar kroner og kome i drift frå årsskiftet 
1998/1999.  Nytt trykkeri utanfor byen og avishuset førte også til at det ikkje var 
behov for eit så stort avishus som avisa då hadde og ulike alternativ var aktuelle før 
avisa i 1998 bestemte seg for å bygge nytt avishus i Krinkelkroken – midt i Bergen 
sentrum. Det var eit ”ufråvikeleg krav” frå redaksjonens side at avishuset skulle ligge 
ekstremt sentralt i byen (Christensen og Engen 2000:57). Arbeidet med desse store 
prosjekta betydde at både administrativ kapasitet og kanskje også kapital helst burde 
kanaliserast inn mot desse svært store investeringane – og kapasiteten frå leiinga si 
side til å kaste seg på tunge Internett-satsingar var kanskje difor ikkje spesielt stor.  
 
I årsrapportane frå denne perioden er det då først og fremst Bergens Tidende som avis 
og trykkeribedrift som blir fokusert på. Symbolsk nok vart årsrapportane for 1998 og 
1999 trykte på papir som minte om avispapir. Men i årsrapporten for 2000 er 
rapporten tilbake i eit meir vanleg A4 format og no er Bergens Tidende ei multi-
mediabedrift.  
 
Partibanda hadde Bergens Tidende kvitta seg med alt i 1972 – men ein kanskje uventa 
konsekvens av dette var muligens dårlegare kontaktar i det politiske miljøet. Leiinga i 
Bergens Tidende hadde dermed kanskje dårlegare politiske kontaktar på nasjonalt 
plan på det tidspunktet då avisa gjekk inn i sine eksperiment med nye media. Dette 
var eit aspekt som i ettertid kan reknast som ein faktor som auka risikoen ved 
eksperimentet: Dette var også eit heilt nytt og omstridd politisk felt der politikken den 
dag i dag ikkje kan seiast å vere fasttømra.  
 
 

Dagens mediemarknad i Bergen 
 
Sanchez-Tabernero og Carvajal skriv at oppkjøp av andre mediebedrifter som regel 
skjer i ein situasjon der kjøparen har ein vekststrategi medan den oppkjøpte 
verksemda har behov for meir kapital, nettverk eller andre strategiske fordelar som 
det gjev å vere ein del av ei større verksemd (Sanchez-Tabernero og Carvajal 
2004:37). Dette siste stemmer bra for TV Hordaland, men det er vanskeleg å sjå at 
Bergens Tidende kjøpte TV Hordaland som eit ledd i ein klar vekststrategi – i alle fall 
ikkje vekst gjennom oppkjøp. I den første diversifiseringsfasen tidleg på 1980-talet 



 17

etablerte Bergens Tidende nye verksemder og har seinare både kjøpt og selt mindre 
lokalaviser rundt Bergen. Det var også i 1985-1986 forhandla å kjøpe Bergensavisen, 
men det blei ikkje noko av (Eriksen et al. 1992:67,  Strand 1999:134). Kort sagt har 
ikkje Bergens Tidende hatt ein strategi for vekst gjennom oppkjøp. Tvert i mot er det 
Bergens Tidende som har vorte kjøpt opp av endå større aktørar. Kjøpet av TV 
Hordaland var i 2000 eit unntak frå det Bergens Tidende normalt sett driv med.34 Kva 
er då marknadssituasjonen til Bergens Tidende? 
 
I samband med at Bergens Tidende i oktober 2000 kjøpte seg opp til ein kontroll-
erande eigardel i TV Hordaland gjennomførte Eigarskapstilsynet ein detaljert analyse 
av mediemarknaden i Bergen som ein del av saksbehandlinga. Tilsynet konkluderte 
med at Bergens Tidende hadde det som i medieeigarskapslovens tyding vert kalla ei 
betydeleg eigarstilling.35 Bergens Tidende hadde på si side framført både at avisas 
dekningsgrad i området hadde gått ned og at det hadde kome til mange nye 
mediekanalar i dei siste åra.  
 
Bergens Tidende hadde i  1987 sitt største opplag nokon gong med nesten 101.000. 
Sidan har opplaget gått stort sett nedover og var i 2003 på så vidt over 90.000. I same 
perioden har Bergensavisen auka sitt opplag jamt og trutt frå under 20.000 til ca 
31.000 i dag.  
 
Konkurranseforholdet mellom dei to avisene i sjølve byen Bergen syner også at 
Bergens Tidende går i feil retning: I 1985 hadde Bergens Tidende ca 75 prosent 
dekningsgrad36 i Bergen. I 2004 har Bergens Tidende kome ned i ca 55 prosent 
dekningsgrad i Bergen. I same perioden har Bergensavisen hatt stabilt ca 20 prosent 
dekningsgrad i Bergen. Bergensavisens opplagsvekst held altså tritt med auken i talet 
på husstandar i Bergen, medan Bergens Tidende har problem med å halde opplaget og 
i 20-årsperioden har gått klart tilbake i dekningsgrad i Bergen.  Samanlikna med 
andre lokalaviser sel Bergensavisen ein svært stor del av opplaget som laussal. I 2003 
vart ca 44 prosent av opplaget seld gjennom laussal – medan Bergens Tidende selde 
ca 14 prosent av opplaget som laussal. Bergens Tidendes laussal er høgare enn andre 
store regionaviser som Adresseavisen, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.  
 
Alle norske nummer 2-aviser har ein høgare del laussal enn nummer 1-avisa i same 
marknaden, men ingen andre norske lokalaviser sel ein så stor del av opplaget i 
laussal som Bergensavisen. Dette er ikkje noko som kjem av seg sjølv, men avisa har 
gjennomført ein prioriterings- og presentasjonsmåte som liknar mykje på det ein ser i 
dei nasjonale laussalsavisene VG og Dagbladet. Bergensavisen konkurrerer då også 
med desse to avisene om laussalskundane i Bergen. VGs opplag i Bergen har dei siste 

                                                 
34 Seinare har Bergens Tidende kjøpt seg opp i bydelsaviser i Bergen – men ?? 
35 I Eigarskapstilsynets vedtaksnotat om Bergens Tidendes oppkjøp av TV Hordaland er spørsmålet 
omkring betydeleg eigarstilling eit nøkkelpunkt i framstillinga, og Bergens Tidende blir der sitert på at 
at avisas dominerande rolle i Bergen har vorte betgydeleg redusert dei siste åra. Notatet er tilgjengeleg 
her: http://www.eierskapstilsynet.no/saker/2001/tvhordaland/dbaFile332.doc  
36 Omgrepet dekningsgrad fortel kor mange utgåver av ei avis som blir selt (abonnement og laussa) i 
ein marknad i gjennomsnitt i løpet av eitt år. Data vert samla inn og gjort tilgjengeleg av 
bransjeorganisasjonen Norske Mediebedrifters Landsforbund (tidlegare Norske Avisers Landsforening) 
på nettstaden: www.aviskatalogen.no    



 18

15 åra lege ca 5 prosent under landsgjennomsnittet. Også Dagbladet sitt sal i Bergen 
har lege jamt under landsgjennomsnittet dei siste åra.37  
 
Konkurranseforholdet mellom dei to avisene må også vurderast med omsyn til 
lesartal. I 2003 vil kvart selde eksemplar av Bergens Tidende bli lese av ca 2,7 lesarar 
medan kvart selde eksemplar av Bergensavisen blir lese av ca 4 lesarar. 
 
 
Omvendt opplagsspiral? 
 
Utviklinga i konkurranseforholdet mellom Bergens Tidende og Bergensavisen er i 
strid i med tradisjonelle teoriar om kva utvikling ein kan vente seg på lokale 
avismarknader. Dei mest kjende teoriane på området er teorien om opplagsspiralen 
(Furhoff 1967) og dekningsgradsteorien (Gustafsson 1978) og etter begge desse 
teoriane skulle Bergens Tidendes sterke marknadsposisjon rundt 1990 tilseie at 
Bergensavisen skulle gå inn i ein nedåtgåande spiral.  
 
Sigurd Høst har for norske forhold synt at opplagsspiralen og dekningsgradsteorien er 
bilde av prosessar som kan ha svært lang historisk utstrekning – og somme marknader 
kan altså utvikle seg i strid med det teoriane føreskriv. Høst set fram seks ulike utvik-
lingsmønster i lokal aviskonkurranse frå 1972 – 1995 noko som syner at utviklinga i 
avismarknadene er meir nyansert enn ein kan få inntrykk av gjennom opplagsspiralen 
og dekningsgradsteorien. Utviklingsmønstra er bygde ut frå analysar av opplagstal og 
aviskonkurransen i Bergen fell inn under mønsteret ”Sterk vekst for nr. 2-avisen”. I 
alt er det etter 1972 fem utgjevarstader der nr 2-avisa har opplevd sterk vekst over 
fleire år – men alt i 1996 kunne Høst også notere at Bergensavisens var den einaste 
nummer 2-avisa i landet som har hatt framgang over lang tid (Høst 1996:110).   
 
Det er berre reint unntaksvis at ei nummer 2-avis klarer å bryte ut av ein nedåtgåande 
spiral og å passere nummer 1-avisa i opplag. I Sverige har det skjedd i Östersund 
(Gustafsson 1990) og i Noreg i Skien og i Bodø.38  Høst noterer at når dette har 
skjedd i lokale marknader så var det resultat av ”en utvikling som strakte seg over 
meget lang tid” (Høst 1996:110). I Tromsø ser ein også ei liknande langsiktig 
utvikling der nummer 2-avisa går jamt framover i opplag medan nummer 1-avisa går 
jamt tilbake i opplag (Høst 2002). 
 
Der Høst nyttar opplagstal i si grovsortering av avismarknader nyttar Gustafsson dek-
ningsgrad. Om ein nyttar dekningsgrad for å vurdere styrkeforholdet på avis-
marknaden i Bergen blir bildet av konkurranseforholdet mellom Bergens Tidende og 
Bergensavisen langt meir dramatisk med ein stabil utfordrar og ein marknadsleiar i 
jamn tilbakegang. Også dette er ei utvikling som er i strid med dekningsgradsteorien 
slik Gustafsson formulerer den i 1978: 

                                                 
37 For 2003 hadde VG ei gjennomsnittleg nasjonal dekning på kvardagar på 19 prosent men i Bergen 
(handelsområde) var dekninga 13 prosent. Tilsvarande tal for Dagbladet var 9 og 7 prosent.  
38 I Skien snudde utviklinga brått etter at nummer 2-avisa Telemarksavisa (tidlegare Telemark 
Arbeiderblad) hadde passert Varden. Telemarksavisa gjekk markant tilbake i opplag medan Varden 
auka jamnt og trutt. I dag er skilnaden i opplag mellom dei to avisene på ca 10.000. I Bodø klarte A–
pressens tidlegare nummer 2-avis Nordlands Framtid å passere den borgarlege avisa Nordlandsposten 
og å etablere noko som såg ut som eit varig og stabilt forsprang. Då dei to avisene vart slått saman med 
verknad frå årsskiftet 2001/2002 fekk A–pressen 62 prosent eigardel i den nye avisa – Avisa Nordland.  



 19

 
”The principle of household coverage suggests that the greater strength is 
determined by the greater degree of coverage in the place of issue and that 
with a coverage of more than 50 per cent of the households a paper dominates 
the market and will continue to do so.” (Gustafsson 1978:3) 

 
Om Bergens Tidende held fram med tilbakegangen i dekningsgrad i same takt som 
dei siste 15-20 åra vil avisa i løpet av 2-3 kome under 50 prosent husstandsdekning i 
utgjevarkommunen Bergen. I dei andre kommunane i det primære dekningsområdet 
har avisa alt i dag under 50 prosent. Det er berre i byen Bergen og i dei to 
kommunane Os og Samnanger at Bergens Tidende i 2003 har over 50 prosent hus-
standsdekning.  
 
Økonomisk sett er det svært stor skilnad på Bergens Tidende og Bergensavisen. 
Bergens Tidende hadde driftsinntekter på ca 683 millionar kroner og eit driftsresultat 
på ca 60 millionar kroner. Bergensavisen AS hadde i 2003 driftsinntekter på ca 161 
millionar kroner og eit driftsresultat på ca 11 millionar kroner. Pr. opplagseining39 var 
Bergens Tidendes resultat nær det doble av resultatet for Bergensavisen. Men ein 
viktig komponent i desse resultata er at Bergensavisen i 2003 fekk pressestøtte på 27 
millionar kroner – eller nesten kr 1.000 pr opplagseining. Det er altså ikkje særleg tvil 
om at det er pressestøtta som på kort sikt held liv i Bergensavisen.  
 
 
Eigarar i konkurranse med kvarandre 
 
Dei to avisene konkurrerer også gjennom deltaking i kvar sine nasjonale nettverk for 
annonsar på Internett. Bergens Tidende er i lag med Aftenposten og andre store aviser 
deleigde av Aftenposten med i finn.no.40 Bergensavisen er på si side med i annonse-
samarbeidet Zett som er eit samarbeid med A–pressen og Orkla Media.41 Orkla Media 
er altså både den største eigaren i Bergens Tidende og deltek samtidig i eit annonse-
samarbeid med Bergens Tidendes hardaste konkurrent. Orkla Media kom i lag med 
andre medieinvestorar inn i Bergens Tidende etter at Eide-familien selde seg ut av 
avisa gjennom 1980-åra. I dag er det ved sidan av Orkla Media Schibsted og Nya 
Wermlands Tidningen som er dei dominerande eigarane i avisa. 
 
 
Strategiske posisjonar i 1985 og 2000 
 
Bergens Tidendes strategiske posisjonar i høve til lokalfjernsyn er på mange område 
forbausande like i 1985 og 2000. Dette er skilnader som er ytre i tydinga at dei 
handlar om regulatoriske og konkurranserelaterte spørsmål. Indre skilnader som 
kunnskapar og haldningar i leiinga og i journalistkorpset er vanskelegare å kartlegge 
utan  meir omfattande datainnsamling.  

                                                 
39 Med opplagseining er det her meint summen av aviser selde i abonnement og laussal i gjennomsnitt i 
løpet av eitt år i ein marknad. 
40 Finn.no samarbeidet omfattar Aftenposten, Bergens Tidende, Adresseavisen, Stavanger Aftenblad, 
Fædrelandsvennen og dessutan avisene i Harstad Tidende-konsernet og Trønderavisa. Aftenposten eig 
62 prosent av Finn.no. 
41 I sin årsrapport for 2003 omtalar A–pressen Zett som eit joint-venture med Orkla Media og har 
oppgitt ein eigardel i selskapet på 50 prosent.  



 20

 
Endring i eigarskap er ei av dei mest grunnleggande endringar eit firma kan 
gjennomgå – og Bergens Tidende har gått frå å vere eit familieeigd selskap til å bli 
nok ei avis eigd av mediekonserna. Generelt kan ein seie at konserneigarskap i Noreg 
har medført auka fokus på lønsemd og strategiar, kontroll- og informasjonsrutinar har 
i den grad det er muleg vorte tilpassa eigaranes behov og interesser (Eriksen et al. 
1992:14-16). Det kan også seiast at den økonomisk sett mislukka satsinga på nye 
media både førte dei gamle eigarane i kontakt med dei mest spekulative av dei nye 
medieaktørane – og representantar for dei nye medieaktørane fekk faktisk kjøpe den 
største aksjeposten i avisa – ei svært så kortsiktig investering skulle det vise seg 
(Stavrum og Øvre-Helland 1988:54). På kort tid fekk avisa tre totalt dominerande 
eigarar: Orkla Media, Schibsted og Nya Wermlandstidningen.42 
 
Konstellasjonen med tre eigarar som ikkje aleine kontrollerer avisa har likevel ein 
viss likskap med fortidas fragmenterte familieeigarskap der tredje, fjerde og femte 
generasjon etter grunnleggaren J. W. Eide: Fragmentert familieeigarskap neppe kunne 
reknast som eit stabilt fundament for ei mediebedrift. Kunnskapane om indre forhold i 
Eide-familien har ikkje vorte omtala i særleg grad i dei avishistoriske arbeida om 
Bergens Tidende. Så lenge Bergens Tidende var familiebedrift var då også 
informasjonstilgangen om utviklinga til avisa strengt avgrensa. Då Svein Tore Havre i 
1992 bad om å tilgang til styreprotokollane for avisa for åra 1969-1973 vart det 
avslått av avisa ”av prinsippielle årsaker” (Havre 1992:5) Familianes utmarsj og 
konsernas inntog var då også ei viktig endring i eigarskapet i mange norske aviser  i 
1980- og 1990-åra. Eide-familiens relasjonar til Bergens Tidende i åra før og under 
salet av avisaksjane har så langt ikkje vore særleg omtala av avisa sjølv eller i andre 
arbeid om media i Bergen.  
 
Avisas svekka økonomiske situasjon var truleg ei medverkande årsak til at ho vart selt 
ut av familien, og når det gjeld utviklinga i lesarmarknaden har ikkje dei nye eigarane 
klart å snu ei utvikling som no peikar i retning av snart 20 års samanhengande 
tilbakegang både når det gjeld samla opplag, dekningsgrad og faktisk lesing i Bergen. 
Økonomisk sett er likevel avisa svært solid.  
 
Avgjerda om å gå inn på kringkastingsmarknaden vart i 1985 gjort på høgdepunktet 
av ein lang oppgangsperiode for avisa – men i 2000 skjer det etter 15 år med 
tilbakegang. I dei same 15 åra har konkurrenten BA vokse nesten like mykje som 
Bergens Tidende har gått tilbake. I 1985 var BT størt og på offensiven då satsinga på 
kringkasting vart sett i verk. I 2000 var BT framleis størst, men helst på defensiven då 
TV Hordaland vart kjøpt. Å engasjere seg i kringkasting har dermed vore eit 
strategisk grep både i ein offensiv og defensiv situasjon. På den andre sida var midten 
av 1980-åra også tida dei nye aktørarar med store medievisjonar. BTs samarbeid med 
VIP-Scandinavia kan også reknast som ein måte å møte den forventa konkurransen på 
nye marknader på: Når avisa som medium vart utfordra skulle BT også vere på plass i 
desse marknadene. BA var på si sida utan økonomisk kapasitet til å gjere store 
satsingar på nye media tidleg på 1980-talet. Og sparte seg då også for store tap 
samstundes som fokuset aldri vart flytta frå avisa som produkt. Avisas stabile vekst 
gjennom snart 20 år kan vanskeleg forklarast på andre måtar enn at avisas innhald er 

                                                 
42 Nya Wermlandstidningen kjøpte aksjane sine frå Bonnier. 



 21

godt tilpassa marknaden.43 Bergens Tidende har på ulikt vis endra sitt avisprodukt 
som reaksjon på Bergensavisens tiltak.44 Bergensevisen vart trykt i offset, kom ut med 
heile opplaget om morgonen og kom også med søndagsavis før Bergens Tidende. Av 
slike ytre eigenskapar ved avisproduktet  er det berre tabloidformatet som Bergens-
avisen framleis har som ein unik eigenskap andsynes Bergens Tidende – så framt 
marknaden reknar tabloidformatet som ein fordel framfor Bergens Tidendes full-
format.45  
 
Men kor farlege var dei elektroniske konkurrentane til papiravisa tidleg på 1980-talet? 
BT gjennomførte frå 1977 til 1989 omfattande eksperiment med Teledata – kanskje 
særleg fordi avisas adm. dir. frå 1977 til 1986 Odd Rønnestad var sivilingeniør og 
difor ekstra mottakeleg for den nye teknologien (Skreien 2004:19). Inntenings-
potensialet til Teledata skulle syne seg å vere overvurdert. Til ein viss grad kan ein 
seie at det også har vore gjeldande for Internett fram til i dag. Svært få norske nett-
aviser har kunna rapportere om overskot på drifta. Sjølv om Internett har hatt ein 
eksplosiv vekst som medium har den daglege bruken førebels ikkje nådd opp i 90 
prosent der aviser, fjernsyn og radio ligg i dag. Nettavisene som er størst i den norske 
marknaden er avleggarar av papiraviser og det er liten grunn til å tvile på at avisas 
verdi som merkenamn genererer ein svært stor del av trafikken inn til nettavisene. Det 
er også vanskeleg å undervurdere verdien det har for nettavisene å vere tilknytt ein 
stor organisasjon bygd opp omkring papiraviser.  
 
Den teknologiske plattforma for produksjon av avisa Bergens Tidende var digital alt 
før 1981. Det var lenge før radio og fjernsyn vart produserte på digitalt vis. Men både 
i 1985 og i 2000 kan ein konstatere at det ikkje eksisterer ei felles plattform eller eit 
datasystem som omfattar produksjonslinjene for avis og elektroniske media. I mangel 
av ei slik plattform starta Bergens Tidende i samarbeid med Tieto Enator å utvikle ei 
eiga multimedieplattform. Utviklingsprosjektet skal vere ferdig i mai 2005 – fem år 
etter oppkjøpet av TV Hordaland.46 Utstyr for fjernsynsproduksjon har vorte svært 
mykje enklare og billegare – noko som har senka den økonomiske og kunnskaps-
messige terskelen for å etablere fjernsyn. I åra som kjem vil digitalt fjernsyn kome på 
marknaden – også for lokalfjernsyn – med ny uvisse omkring finansiering og tekno-
logisk utvikling.  
 
Det er også vanskeleg å sjå at oppkjøpet i seg sjølv skulle medføre dramatiske 
endringar for TV Hordalands marknadsposisjon. For TV Hordaland som bedrift 
medførte naturleg nok oppkjøpet store endringar gjennom nye ansvarsforhold og 
samlokalisering med Bergens Tidende.  
 
Mediepolitisk og regulatorisk sett var situasjonen i 1985 og 2000 prega av uvisse. I 
1985 var det berre fire år sidan NRK-monopolet vart brote gjennom etableringa av 
eksperiment med lokalkringkasting. Avisene hadde berre akkurat fått lov til å drive 
eigne sendingar, men reklameforbodet gjorde det uråd å kunne tene pengar på 
lokalkringkasting. Det fanst strengt tatt ingen etablert mediepolitikk i 1985, 

                                                 
43 Avisa har hatt den same toppleiaren, Olav Terje Bergo, i alle alle desse åra. 
44 Myklemyr (1995:77) skriv at Bergens Tidende ikkje er interessert i noko samarbeid med 
Bergensavisen om distribusjon fordi dei satsar hardt på å demme opp for Bergensavisen i byen Bergen. 
45 I 2004 gjekk Aftenposten over til tabloid – noko som godt kan vise seg å markere starten på slutten 
for fullformatet i Noreg.  
46 “Omfattende multimedieplattform utvilklet i BT”, Dagens Medier nr 10/2004, side 6 



 22

beslutningane kom frå politisk toppnivå, det mangla både eit regulatorisk apparat og 
reguleringstradisjonar. Så store investeringar som Bergens Tidende gjorde på 
kringkasting midt på 1980-talet var dermed svært spekulative.  
 
I 2000 var mediepolitikken prega av fleire nye regulatoriske organ utan at det dermed 
kunne seiast at politikken har vorte meir føreåtseieleg. Rammevilkår som lange kon-
sesjonsperiodar og store konsesjonsområde og legalisering av fjernsynsreklame har 
kome på plass sidan 1985 -  men sjølve eigarskapsspørsmålet var langt frå avklara i 
og med BTs kjøp av aksjane i TV Hordaland. Oppkjøpet vart vurdert av Eigarskaps-
tilsynet, Statens medieforvalting med klage til Kulturdepartementet  og endeleg Sivil-
ombodsmannen. Det seier seg sjølv at når så mange offentlege organ vurderte 
oppkjøpet og seinare konsesjonstildelinga kunne ingen på førehand vite korleis desse 
prosessane vil falle ut.47  
 
I USA har det i praksis vore forbod mot at lokale aviser også kan eige lokalfjernsyn i 
same marknad som avisa dekkjer (McManus 1994) og dermed finst det heller ikkje 
etablerte forretningsmodellar eller forskingsbasert kunnskap om lokalavis-lokalfjern-
syn konstellasjonar. 

 

Strategiske posisjonar på sentrale område for Bergens Tidende 1985 og 2000.  
Eigenskap 1985 2000 
Eigarskap Familie Mediekonsern 
Toppleiing Etablert avisjournalist Ung, journalistutdanna og 

multimedial 
Marknadsutvikling for avisa Langvarig vekst Langvarig nedang 
Endringar i avisproduktet Ettermiddagsavis  Morgonavis (1992), søndagsavis 

(1996),  
nytt trykkeri (1998) 

Aviskonkurrent (BA) Svak Stabil (veksande) 
Redaksjonell samordning mellom 
avis og tv 

Lite Noko 

Elektroniske substitutt Teledata – uklart 
innteningspotensiale 

Internett (1996) – lite men sterkt 
veksande  

Historiske røynsler med 
lokalkringkasting 

Inga Dårlege røynsler med 
lokalfjernsyn i Bergen 

Fjernsynsengasjement Etablerer i samarbeid med andre Aukar frå minoritetspost i 
sjølvstendig AS. Integrerer i 
verksemda. 

Etablering Frå null Overtek etablert organisasjon 
Samarbeidspartar på fjernsyn VIP-Scandinavia, Bergen Bank,  Internasjonal mediekapital 

(TVNorge) (vart kjøpt ut) 
Teknologiske plattformer Ei for kvart medium Ei for kvart medium 
Reguleringsregime Eksperimentelt, toppstyrt og 

fragmentert avregulering  
Etablerte medieforvaltingsregime 
på konsesjonsområdet og delvis 
på eigarskapsområdet 

Regulering og reklame Sterkt regulert – ikkje reklame Sterkt regulert – små 
reklameinntekter 

 
Røynslene med lokalkringkasting i Bergen var i 1985 avgrensa – med mange eksperi-
ment i regi av amatørar med svært varierande kunnskapsnivå både teknisk og 

                                                 
47 A-tekst søk kan tyde på at Bergens Tidende gav svært lite omtale av desse prosessane – 
Bergensavisen gav derimot brei og kritisk omtale av at avisa ikkje fekk gjennomslag for sine syn.  



 23

journalistisk. I 2000 finst det eit langt meir omfattande erfaringsgrunnlag. Både BTs 
eigne dyrkjøpte eksperiment, MTGs aktivitet og TV Hordalands fem første driftsår 
hadde samla gjeve store tap – kanskje i nærleiken av 50 millionar til saman. Historisk 
sett var det altså endå mindre grunn til å vente seg gode økonomiske resultat frå TV 
Hordaland i 2000 enn i 1985. Det er då heller ingen andre norske lokalfjernsyns-
selskap som har fått stabile driftsoverskot – noko som burde forsterke skepsisen. 
 
TV Hordaland vart etablert i 1995 med Bergens Tidende som ein av fleire aksjonærar. 
I 2000 kjøpte BT ut dei andre aksjonærane og gjekk vidare på fjernsynssatsinga 
aleine. Det er igjen vanskeleg å sjå at BT har fått auka TV-kompetanse – anna enn 
den dei har fått gjennom eigarskapet i TVHordalad.  
 
Sjefredaktør var i 1985 Kjartan Rødland – som var ein avismann med interesse for 
nye media. Rødlands eller andre toppsjefars røynsler måtte nødvendigvis vere 
avgrensa sidan nye media nettopp var nye. Dåverande adm. dir. kom til BT frå 
oljebransjen i 1977 – og han hadde slik sett røynsler med å byggje opp verksemd på 
nye område i Noreg. Men ein av mange store skilnader på olje og media er at ein i 
hundrevis av år har visst at samfunnet treng olje – men samfunnet har svært seint 
oppdaga at dei treng nye media. I 2000 var Einar Hålien sjefredaktør – han hadde all 
si røynsle som medieleiar før BT-jobben frå kringkasting, og det var gjennom gode 
skotsmål frå stillingane som distriktsredaktør i NRK Nordland og NRK Hordaland at 
Hålien var tilsett som sjefredaktør i Bergens Tidende. Eit viktig atterhald knytt til 
Håliens kringkastingsrøynsle er at TV Hordaland som ein reklamefinansiert kring-
kastar hadde ein heilt annan finansieringsmåte enn lisensfinansierte NRK.  
 
Det vanskelegaste punktet i denne gjennomgangen er vurderinga av dei interne for-
holda i avisa. Ved å studere dynamikken i avisas leiarsjikt kan ein konstatere at det 
har vore svært store og hyppige utskiftingar av sjefredaktørar og til dels også adm. 
dir. i avisa. Ein periode vart det også prøvd ei ordning med einleiar ved at Hans Erik 
Matre var både sjefredaktør og adm dir. Ingen andre norske aviser av Bergens 
Tidendes storleik har nytta einleiarmodellen dei siste 25 åra. Siverts (1984) fortel om 
ein avisredaksjon der ei viktig konfliktlinje var mellom yngre og eldre journalistar. I 
dei seinare åra har interne konfliktar i avisa også vorte omtala i andre media, som BA, 
Journalisten og Dagens Medier (tidlegare Dagspressen). Dette er konfliktar som utan-
frå sett er vanskeleg å ha kunnskapar om – men i fleire høve har misnøye i redak-
sjonen vorte retta mot toppleiinga i avisa. Tidlegare redaktør Einar Eriksen skriv om 
dette i boka Journalistikkens tapte ære. (1992).  
 
På eit meir praktisk nivå kunne ein for 20 år sidan spore sterk mistru blant avis-
journalistar mot det nye mediet – fjernsynet fekk til dømes ikkje ta del i redaksjons-
møta i avisa og måtte vente til nærmare lunsj før dei fekk vite kva saker som var 
aktuelle for neste avis (Nilssen 1985:4-16/17). Ein nyare kommentar i BA tyder på at 
avis og fjernsyn er meir samkøyrt i dag. Kommentatoren skriv at avis og fjernsyn 
brukar nett dei same personane og syner fram bilde av dei same situasjonane.48 Det 
kan tyde på ei viss grad av samordning, noko som økonomisk sett truleg er kostnads-
effektivt. BA på si side kritiserte dette ved å peike på at kringkastaren på dette viset 
ikkje bidrog til å gje publikum større breidde i lokal nyhendedekning. 
 

                                                 
48 “Er det TV-Hordaland eller Bergens (BT)-TV?”, Bergensavisen, 13. januar 2002 



 24

Som det går fram av denne gjennomgangen er det vanskeleg å sjå at forholda omkring 
lokalfjernsyn hadde vorte dramatisk endra frå 1985 då Bergens Tidende først etablerte 
lokalfjernsyn og fram til 2000 då Bergens Tidende kjøpte TV Hordaland.  
 
Om desse vurderingane er korrekte kjøpte Bergens Tidende TV Hordaland sjølv om 
ein måtte rekne med TV-tap også i framtida. Isolert sett framstår det ikkje som ei 
rasjonell vurdering, men spørsmålet må sjåast i høve til andre vurderingar: Kva kunne 
avisa tape på at ein annan eigar skulle få til det som verkar uråd – å tene pengar på 
lokalfjernsyn i Bergen? Vil ein tape velvilje i den lokale marknaden om det hadde 
vorte oppfatta slik at BT medverka til å legge ned lokalfjernsyn i byen (så framt lokal-
fjernsynet kan reknast som eit betydeleg gode)?  På den andre sida: Kan framtidig 
teknologisk utvikling medføre endå billegare eller meir lønsame produksjons- og 
distribusjonsteknologiar og opning av heilt nye marknader. Her kan både Internett og 
digitalfjernsyn vere relevant.  
 

Konklusjonar 
 
Bergens Tidendes eksperimentering med nye media tidleg og midt på 1980-talet 
bygde på ei feiltolking av den mediepolitiske utviklinga: Det skulle ikkje bli høve til å 
tene pengar på fjernsynsreklame. Samstundes har dei seinare røynslene med lokal-
fjernsyn synt at det er svært vanskeleg å tene pengar – også med reklame. For 
Bergens Tidende som konsern førte eksperimenteringa til at store aksjepostar i avisa 
etter kvart enda opp hos dei nye mediekonserna, blant andre Schibsted og Orkla 
Media. Gjennom 1990-åra er det kostnadskontroll og utvikling av papiravisa Bergens 
Tidende som står i fokus i Bergens Tidende AS og hos dei nye eigarane.  
 
Når Bergens Tidende så i 2000 overtek TV Hordaland har kjøparen både tidlegare 
røynsler frå eigne feilslåtte satsingar på lokalfjernsyn i Bergen – og har også kunna 
observere korleis andre aktørar har mislukkast. Men samstundes er mange andre 
aviser eller avisdominerte mediekonsern i full aktivitet på lokalfjernsynsområdet 
(Roppen 2004:144).49 Ingen av dei klarer å skape overskot i lokalfjernsyn (Stene 
2004). Også røynsler frå andre land (Doyle 2000) tyder på at det er lite å hente for 
aviser eller kringkastarar på å samordne lokalfjernsyn og lokalavis. Men når alle 
andre aviser kjøper kringkastarar, så er det kanskje sikrast å gjere det same som alle 
andre? 
 
Mediepolitisk sett er det i 2000 ei viktig endring frå 1985, då Bergens Tidendes sist 
eksperimenterte med lokalfjernsyn: Det er i 2000 lov å sende fjernsynsreklame. Det 
gjer at lokalfjernsyn kan gå nesten i balanse – men berre nesten. Reklameinntektene 
har vore skuffande låge for lokalfjernsynsselskapa. På mange område er det difor 
framleis store likskapar mellom situasjonen i 2000 og situasjonen 15 år før – det finst 
framleis ikkje ei felles multimedieplattform for produksjon og distribusjon av avis og 
kringkasting. Bergens Tidende har i 2004 valt å prøve utvikle dette sjølv. Ein over-
raskande likskap er kanskje også at reguleringssystemet framleis til ein viss grad er 
uføreåtseieleg system – om enn på andre måtar og med andre aktørar enn i 1985. Det 

                                                 
49 Informasjon om eigarskap i lokalfjernsyn er tilgjengeleg i www.medieregisteret.no som ligg under 
Eigarskapstilsynet, www.eierskapstilsynet.no  



 25

er altså ikkje vesentlege mediepolitiske, tekniske eller overordna marknadsrelaterte 
forhold som har endra seg frå 1985 til 2000.  
 
Derimot har Bergens Tidendes posisjon i den bergenske lokalmarknaden endra seg – 
Bergens Tidende går tilbake i opplag og marknadsdelar i lesarmarknaden, medan 
Bergensavisen aukar opplaget og held stillinga i lesarmarknaden. Samstundes er 
Bergensavisens nettavis like stor som storebror Bergens Tidendes nettavis. Ved å 
kjøpe TV Hordaland kunne Bergens Tidende i alle fall halde ute Bergensavisen frå 
denne delen av mediemarknaden – og samstundes få levande bilde til nettsidene sine. 
Og dynamiske nettsider er noko av det heitaste som finst i 2000.  
 
Bergensavisen framførte i åra 2000-2004 at kjøpet av TV Hordaland var med på å 
styrke Bergens Tidendes alt betydelege eigarstilling i Bergen – ei vurdering som 
Eigarskapstilsynet delte – men som ikkje førte til inngrep frå tilsynets side. Bergens-
avisen prøvde på mange måtar å stikke kjeppar i hjula for oppkjøpet og forlenginga av 
konsesjonen til TV Hordaland – noko som også viste godt igjen på redaksjonell plass. 
Bergens Tidende taper kanskje noko på å drive TV Hordaland – men på den andre 
sida har ein i alle fall hindra konkurrenten i å få innpass på eit nytt område. Men det 
er uvisst kva ekstra inntekter – eller synergiar – Bergens Tidende som konsern får 
som følgje av at fjernsyn er integrert i konsernet. Det er også vanskeleg å vite kva 
tapet kunne ha blitt om Bergensavisen hadde fått hand om TV Hordaland.  
 
Når Bergens Tidende betalte ca 11 millionar  for eit selskap som aldri hadde levert 
overskot syner det at kjøparen – og seljarane – verdivurderte TV Hordaland som eit 
dot.com selskap framfor å nytte meir tradisjonelle måtar å verdivurdere selskapet på. I 
ettertid er det lett å finne argument for at dette var ei feilaktig verdivurdering – men 
det var naturleg nok vanskeleg å vite i 2000.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 26

Litteraturliste 
 
Aadland, Sylvelin og Frode Drønen (1999): Strategi på internett : BA på nettet, 

Bergen. 
Bjerke, Paul (1999): "En politisk vits" : pressen og sentrumsalternativet i 1997-

valget, Høgskulen i Volda : Møreforsking Volda, Volda. 
Bjerke, Paul (2001): Fortsatt partipresse? Norske avisers holdning til 

regjeringsskiftet i mars 2000, Høgskulen i Volda - Møreforsking Volda, 
Volda. 

Christensen, Erik Halfdan og Morten Engen (2000): Bergens Tidende AS : fra 
Nygårdsgaten til Krinkelkroken, Bergen. 

Doyle, Gillian (2000): "The Economics of Monomedia and Cross-Media Expansion: 
A Study of the Case Favouring Deregulation of TV and Newspaper 
Ownership in the U.K." Journal of Cultural Economics, 24, 1-26. 

Doyle, Gillian (2002): Understanding media economics, Sage, London. 
Eriksen, Einar (1992): Journalistikkens tapte ære : om redaksjonell makt og avmakt 

når det blir mer børs og mindre katedral, mer taktikk og mindre etikk, Institutt 
for journalistikk, Fredrikstad. 

Eriksen, Einar, Nils Hoshovde og Kjartan Rødland (1992): År i forandring : en 
kavalkade over de siste 25 år i Bergens tidendes historie, Bergens Tidende, 
Bergen. 

Fasting, Kåre (1964): Den gamle by og den unge boktrykker, Bergens Tidende ; J. W. 
Eides boktrykkeri, Bergen. 

Fasting, Kåre (1967): Hundre års kavalkade : Bergens Tidende 1868-1968, Bergens 
tidende, Bergen. 

Fjellhaug, Åsmund (1990): Regnskapsanalyse av Bergens Tidende, Sandvika. 
Furhoff, Lars (1967): Upplagespiralen, Stockholm ,. 
Gustafsson, Karl Erik (1978): "The Circulation Spiral and the Principle  of Household 

Coverage", Scandinavian Economic History Review, 26(1), 1-14. 
Gustafsson, Karl Erik (1990): "Tidningskonkurrensen i Östersund", i Gustafsson, Karl 

Erik (red.), Lokal mediestruktur och lokal medieutveckling : rapport från ett 
symposium den 10-11 januari 1990 på Handelshögskolan vid Göteborgs 
universitet, Göteborg. 

Gustafsson, Karl Erik (1995): "Origin and Dynamics of Concentration", i Gustafsson, 
Karl Erik (red.), Media structure and the state : concepts, issues, measures : 
proceedings from an international symposium, 9-10 May 1994, at Göteborg 
Univesity (Sweden) arranged for and financed by The 1994 Committee of the 
Press Gøteborg University, Gøteborg. 

Halse, Ketil Jarl og Helge Østbye (2003): Norsk kringkastingshistorie, Det Norske 
Samlaget, Oslo. 

Hambro, C. J., Erik Domaas og Gustav Brosing (1952): Morgenavisen og 1905 : utg. 
ved Morgenavisens 50-årsjubileum 1952, Bergen ,. 

Havre, Svein Tore (1992): Veien fra Venstre : Bergens Tidendes brud med 
partipressen, Norsk journalisthøgskole, Oslo. 

Høst, Sigurd (1996): Aviskonkurransen : nye og gamle teorier belyst gjennom A–
pressens utvikling, Institutt for journalistikk, Fredrikstad. 

Høst, Sigurd (2002): Avisåret 2001 : mindre lokal konkurranse, (Første utg.), Institutt 
for journalistikk, Fredrikstad. 

Høyer, Svennik (1964): Pressens økonomiske og politiske struktur, Oslo. 



 27

Knapskog, Karl (1988): Aviser og kringkasting : ei studie av pressa si deltaking i 
prøvedrifta med lokal kringkasting i Norge, rapport nr 5, Institutt for 
massekommunikasjon, Universitetet i Bergen, Bergen. 

McManus, John H. (1994): Market-driven journalism : let the citizen beware?, Sage 
Publications, Thousand Oaks, Calif. 

Myklemyr, Anita Merete (1995): Morgenfugl i medvind? : en strategisk og økonomisk 
analyse av Bergens Tidendes omlegging til morgenavis, [A.M. Myklemyr], 
Bergen. 

Nilssen, Per-Christian (1985): Fra avishus til informasjonsleverandør : 
superteknologiens innvirkning på organisasjonsendringer fokusert på Bergens 
Tidende, Bergen. 

Nymo, Birger (1983): De norske lokalfjernsynsforsøkene - organisering og 
erfaringer, Televerkets forskningsinstitutt, Oslo. 

Ottosen, Rune (1996): Fra fjærpenn til Internett : journalister i organisasjon og 
samfunn, Aschehoug : I samarbeid med Norsk journalistlag, Oslo. 

Ottosen, Rune (1999): "Avishistorie: Festskrift eller fagbok?" Prosa(2), 22-27. 
Penrose, Edith (1959): The theory of the growth of the firm, Blackwell, Oxford. 
Roppen, Johann (2004): Medieindustrien : ei innføring i medieøkonomi, Samlaget, 

Oslo. 
Rødland, Kjartan og Bernt Kristiansen (1993): Vi var her i går ... : ... vi blir her i 

morgen, Bergens Tidende, Bergen. 
Rødland, Kjartan (2000): "Bergens Tidende i tre århundrer", i Årsmelding 1999 - 

Bergens Tidende AS Bergens Tidende, Bergen. 
Sanchez-Tabernero, Alfonso og Miguel Carvajal (2004): Media concentration in the 

european market : new trends and challenges, University of Navarra, 
Pamplona. 

Siverts, Ola B. (1984): Nyheter i BT? : Endrings- og vedlikeholdsprosesser i 
Vestlandets storavis. Magistergradsavhandling i sosialantropologi - 
Universitetet i Bergen, O.B.Siverts, Bergen. 

Skreien, Norvall (2000): Bergensavisene forteller århundrets historie, Mangschou, 
Bergen. 

Skreien, Norvall (2004): Teledata og Norges første elektroniske avis, Norsk 
telemuseum, Oslo. 

Stavrum, Gunnar og Kjell Øvre-Helland (1988): Kaldt begjær VIP Scandinavias korte 
liv og brå død, J. W. Eide, Bergen. 

Stene, Kjell Petter (2004): 20 år med lokal-tv i Noreg, Høgskulen i Volda / Avdeling 
for Mediefag, Volda. 

Strand, Odd (1999): Bergensk presse i tre århundrer, Bergens presseforening, 
Bergen. 

Taule, Magnar (1984): Avis-krise i Bergen : en hovedoppgave om 2-avisenes 
problemer vist gjennom avissituasjonen i Bergen, Norges journalisthøgskole, 
Oslo. 

Tjønneland, Knut (1977): "Samling var ordet", i arbeiderblad, Bergens (red.), Ved en 
milepel : smakebiter av en avishistorie ; samlet til Bergens arbeiderblads 50 
års jubileum Bergens Arbeiderblad, Bergen. 

Utkilen, Helge (1980): Ny teknikk i Bergens tidende : en undersøkelse av en moderne 
avisbedrift og hvordan den planlegger framtiden, Norsk journalisthøgskole, 
Oslo. 

Vislie, Elisabeth (1994): "BT - huset hvor lederne får døren i fleisen", Dagspressen(nr 
2), S. 12-15 : ill. 




